Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 15 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Alma Memisevic: När forskningen skuldbelägger eleven

2018-03-26
En bekymmersam utveckling inom det specialpedagogiska fältet kan skönjas, där elever i behov av särskilt stöd görs till utvecklingsneurologiskt betingade problem, istället för att fokusera på vad lärare och förskola i samverkan med specialpedagoger kan göra i undervisningen.

Stora brister i lärares kunskap om autism och adhd

2018-03-16
Tre av fyra lärare saknar baskunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, visar ny forskning. Istället för stöd och anpassningar kan elever få höra att de ska ”skärpa sig”. ”Lärare vet ingenting om det här, det är noll poäng i ämnet på lärarutbildningen”, säger professor Sven Bölte.

Study: Video game benefits students with ADHD

2017-12-07
Children diagnosed with attention-deficit/hyperactivity disorder who played a video game for four weeks showed signs of improvement in a study of 348 children between ages 8 and 12. The company that produces the game plans to seek approval from the US Food and Drug Administration to make the first prescription video game.
Forskning och utveckling kategorier

Metod för att främja ögonkontakt hos barn med autismspektrumstörning

2017-11-28
Birgitta Spjut Janson har i sin avhandling vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet utvärderat en metod för att öka förmågan till gemensamhetsfokus hos barn med autismspektrumstörning. Metoden kallas Imitation Responsiv (IR) och har utveck­lats vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Liknande behandlingsmetoder har utvecklats och prövats i andra delar av världen.
1141516