Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 13 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Många faktorer styr elevers känsla av delaktighet

2018-11-20
Funktionsnedsättningar ska inte underskattas men en diagnos i sig ger inte tillräcklig information om elevers känsla av delaktighet. I sin forskning om ungdomars upplevda delaktighet visar Frida Lygnegård att den beror på flera faktorer, som kompisar, stöd från syskon och atmosfären i familjen.

Tydligare undervisning tack vare bildstöd

2018-10-12
Mötet med elever med rörelsehinder och på grundsärskolan blev en ögonöppnare för Isabel Olsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Stockholm. Den för andra så självklara rätten att kunna kommunicera obehindrat blir för många av dessa elever en stor utmaning.
Forskning och utveckling kategorier

Tidig upptäckt och tidiga insatser till barn med autism

2018-10-02
Det är ofta först i skolåldern som de barn som har en lindrig form av autism diagnosticeras. Det leder till stora psykiska hälsoproblem. Nils Haglund har i sin avhandling vid institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet sökt belysa tre väsentliga områden inom forskningen om autismspektrumstörning. (s. 11)

Bristande stöd till barn med blindhet

2018-10-01
Barn med blindhet får sällan det stöd de behöver i skolan. Likafullt förväntas eleverna hänga med i samma kursplan som sina seende klasskamrater. Kim de Verdier har forskat om en liten elevgrupp med komplexa behov av anpassat stöd.

Participation in and outside school: Self-ratings by Swedish adolescents with and without impairments and long-term health conditions

2018-09-26
Frida Lygnegårds forskning visar att vardagsfungerande för unga med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar påverkas av samma faktorer som andra ungdomar men att effekten av funktionsnedsättningen blir mer framträdande i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Professor discusses his new book on reading classic novels with people with autism

2018-09-12
The idea of reading great literature with people with autism may surprise some, but not Ralph James Savarese. The father of a son with autism, and a professor of English at Grinnell College, Savarese has been doing so for years. And he reports gaining insights into literature and humanity in the process.
112131416