Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 12 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Särskilda styrkor hos små barn med autismspektrumtillstånd och förskolans betydelse vid utredningar

2019-04-02
För att förbättra möjligheterna att tidigt identifiera och erkänna både nedsatta funktioner och styrkor hos autistiska barn har Elisabeth Nilsson Jobs genomfört tre studier för sin avhandling vid Uppsala universitet. (s. 10).

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

2019-03-06
Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola i Nacka. 

Aspects of Communication, Language and Literacy in Autism Child Abilities and Parent Perspectives

2019-02-19
Emilia Carlssons forskning visar att strukturell språkförmåga, mätt med test på ord och meningsnivå, har stor betydelse för läsförmåga och återberättande hos barn med autism, men att språkförmågan inte kan förklara alla svårigheter.

Möjligt att identifiera psykisk ohälsa hos förskolebarn

2019-02-18
Det är fullt möjligt att identifiera psykisk ohälsa i form av beteendeproblematik hos små förskolebarn. Berit Gustafsson pekar på beteendeproblem i kombination med hyperaktivitet som en stor riskfaktor.

Autistic children’s language skills stay stable relative to peers

2019-01-17
A study that followed the language development of more than 6,000 children over 15 years has found that language skills tend to fall within a rank order, similar to height measurements, where toddlers in the top percentiles tend to remain there as teens. All children - even those with disabilities - acquired language skills at…

Tonåringar med dubbla beteendeproblem behöver anpassade insatser

2019-01-09
Ny forskning visar att det är viktigt att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna behandla barnen på rätt sätt. En tonåring som har antisociala problem måste få hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som har utagerande beteendeproblem.
111121316