Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 11 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Autism kopplat till kraftigt ökad risk för självmordsbeteenden

2019-06-28
Risken för självmordsförsök och självmord är mycket högre bland individer med autismspektrumdiagnos än hos befolkningen i övrigt. Särskilt hög risk har kvinnor som förutom autism även har adhd, visar en studie från Karolinska Institutet.

Uppror för värdelöshet, eller varning för pedagogisk antifilosofi och diagnossofisteri

2019-06-20
Om vi inte har någon gemensam definition av vad ett funktionellt beteende är, kan vi då bestämma vad som är dysfunktionellt? Mattias Nilsson Sjöberg vänder sig mot det han kallar ”diagnossofisteri”, strävan att sätta diagnostiska stämplar.

Cross-Cultural Content Validity of the Autism Program Environment Rating Scale in Sweden

2019-06-10
Personal inom förskolor saknar ofta kunskap om autism och kännedom om vilka insatser som har stöd i forskning och vilka som inte har stöd. Syftet med detta projekt är att förbättra förskolemiljön för barn med autism genom att testa en kompetensmodell grundad i systemteori och implementeringsvetenskap.

Psykologistudie: Olika beteendeproblem kräver olika insatser

2019-06-03
Unga med beteendeproblem har svårigheter inte bara med inlärning, utan även socialt, i skolan. Ökad kunskap och tidiga interventioner kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, visar en ny studie.

Recess can be isolating and chaotic for children with autism. UW researchers say it doesn’t have to be

2019-05-02
Students with autism often struggle with recess because of its noisy, chaotic nature, but researchers say there are steps schools can take to help them enjoy the experience. Loosely structured group activities such as tag or an obstacle course can give students with autism opportunities to socialize with their peers without the pressure of formal…
110111216