Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 10 av 15

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

”All personal behöver ha sin egen verktygslåda i mötet med elever med adhd och autism”

2019-09-17
När elever med autism och/eller adhd kommer upp i högstadiet och gymnasiet har de ofta hittat strategier som fungerar för hur de ska arbeta i skolan, säger Annelie Karlsson, specialpedagog och utvecklingsledare på Center för skolutveckling. Som lärare gäller det att vara lyhörd och fånga upp de strategierna, samtidigt som det finns en hel del…

Autism kopplat till kraftigt ökad risk för självmordsbeteenden

2019-06-28
Risken för självmordsförsök och självmord är mycket högre bland individer med autismspektrumdiagnos än hos befolkningen i övrigt. Särskilt hög risk har kvinnor som förutom autism även har adhd, visar en studie från Karolinska Institutet.

Uppror för värdelöshet, eller varning för pedagogisk antifilosofi och diagnossofisteri

2019-06-20
Om vi inte har någon gemensam definition av vad ett funktionellt beteende är, kan vi då bestämma vad som är dysfunktionellt? Mattias Nilsson Sjöberg vänder sig mot det han kallar ”diagnossofisteri”, strävan att sätta diagnostiska stämplar.

Cross-Cultural Content Validity of the Autism Program Environment Rating Scale in Sweden

2019-06-10
Personal inom förskolor saknar ofta kunskap om autism och kännedom om vilka insatser som har stöd i forskning och vilka som inte har stöd. Syftet med detta projekt är att förbättra förskolemiljön för barn med autism genom att testa en kompetensmodell grundad i systemteori och implementeringsvetenskap.

Psykologistudie: Olika beteendeproblem kräver olika insatser

2019-06-03
Unga med beteendeproblem har svårigheter inte bara med inlärning, utan även socialt, i skolan. Ökad kunskap och tidiga interventioner kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, visar en ny studie.
19101115