Många svenska grundskolor har specialanpassade verksamheter för elever med adhd och autism. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur särskiljande verksamheter organiseras och genomförs, samt vilka effekter det har på elevernas inkludering i den ordinarie skolan.
Johan Edin har forskat om organisatoriskt lärande i relation till särskiljande (special)pedagogiska verksamheter riktade mot elever med ADHD och/eller autism.
Störningar i bakteriefloran i tarmen under ett barns första levnadsår är kopplat till neuropsykiatriska diagnoser senare i livet. Enligt en studie kan ett samband med antibiotikabehandling finnas.
Hur får vi skolan att fungera för elever med NPF? Den frågan ledde till ett förändrat arbetssätt och ändringar i den fysiska miljön på Sätra skola. Men framför allt började lärarna prata om eleverna på ett annat sätt.
Education Week consulted four teachers and two child-development experts on when K-12 students should start using AI-powered tech and for what purposes.
Ny forskning från Kungliga musikhögskolan och Karolinska institutet visar vad musik betyder för personer med autism. Kaja Korošec är doktorand i musik och hälsa och har intervjuat autister om deras musikupplevelse, något som tidigare forskning ofta förbisett.
Rayan er et av mange innvandrerbarn som har fått autisme. Nå skal forskere undersøke om miljøet rundt barna bidrar til den kraftige økningen i diagnoser.
The aim of this study was to investigate the effect of an online training programme comprising the main paradigms and resources of the Zones of Regulation™ curriculum on teachers' sense of self-efficacy when managing autistic pupils' self-regulation needs in the mainstream primary school classroom.