Kristin Larsson presenterar i sin avhandling en metod för att överblicka information om kemikalieexponering. Avhandlingen bidrar vidare till ny kunskap om barns exponering för olika kemikalier i mat, hygienprodukter och inomhusmiljö.
Maria Heintz vill med sin avhandling öka förståelsen för barns kamratskapande gruppinteraktioner i syfte att stödja lärarnas uppdrag att arbeta mot kränkande behandling.
Bristande ledarskap är ett av flera problem vid implementering av preventionsprogram i skolor. Det konstaterar Maria Ingemarson i sin avhandling om effektutvärdering av ett program med syfte att öka trivseln och minska problembeteenden.
More than a few U.S. universities, including Notre Dame and Rice, still give their dormitories a larger significance by, for example, allowing each “residential college” its own advisers and social events. The attachments formed tend to be so significant that alumni, upon meeting one another, frequently ask, “What college were you?” That sense of camaraderie…
How can we create a classroom environment that reflects these characteristics and capitalizes on our students' individual strengths? Here are five elements of a strengths-based classroom environment.
För lite tid för kontakten med kollegorna. Svårt att veta vad som är rimligt i hur tillgänglig man ska vara för elevernas föräldrar. Problem med att separera arbete och fritid. Så ser det ut för många grundskollärare i Sverige, enligt en avhandling.
In years with hotter weather pupils are likely to perform less well in exams, says a major study from researchers at Harvard and other US universities.
Denna studie är den första vetenskapliga prövningen av en svensk kulturanpassad version av PAX Good Behavior Game. Resultaten tyder på att det vid 5- månadersuppföljning finns positiva effekter avseende lärares upplevelse av stress och förekomsten av störande och icke-fokuserade beteenden i klassrummet. (pdf)
The number of students being suspended at a Texas middle school has declined since the adoption of a restorative justice program. Principal La'Quesha Grigsby said students and teachers meet twice a week to discuss their feelings for 35 minutes to help prevent conflicts.
Kunskapsöversikten visar att evidensen är tillräckligt stark för att konstatera att utomhusundervisning bidrar positivt både indirekt och direkt till skolprestation och skolresultat. (pdf)
Lärare hinner inte interagera med sina kollegor och har svårt att separera arbete från fritid och få tid till återhämtning. Elinor Schads forskning vittnar om brist på struktur, både hos enskilda lärare och på organisationsnivå.