I Ekots serie 10 miljoner undrar Gnestabon Katarina Gustafsson hur en machokultur i skolan ska bekämpas. Vad händer med ungdomarna som lever i en sådan kultur och hur ska skolan hantera skojbråk och sextrakasserier? Hör reportage av Elin Angvarsson och därefter samtal med Mia Heikkilä, docent i pedagogik som har forskat på jämställdhet i skolan.
Three-quarters of teachers frequently have to deal with disruptive behaviour in school and many have considered quitting as a result, a survey has suggested.
Ungdomars självmord är ofta så spontana att de kan förhindras om personen inte hittar någon farlig plats utomhus. Rätt utformning av den byggda miljön är därför en mycket viktig faktor för att motverka självmord hos unga, visar Chalmersforskaren Charlotta Thodelius, som har kombinerat sociologi och kriminologi med arkitektur i sin doktorsavhandling.
Vilken betydelse har teknik och det fysiska rummet för inlärning och undervisning? Påfallande lite forskning finns i ämnet. Med forskningsprojektet Rum för lärande ska Umeå universitet och Akademiska Hus få svar på frågorna.
Vad kommer dessa fula skolbyggnader ifrån? Erik Cardelús reflekterar kring trenden med skollokaler inhysta i kontorsliknande komplex, som en manifestation av en strävan att göra skolan till en anonym marknadsenhet snarare än en anrik traditionsbärare.
Vilka lokaler är bra att undervisa och lära i? Åsikterna går i sär, men forskare och arkitekter är överens om att byggnaden måste samspela med pedagogiken.
Det senaste läsåret har Östervångsskolan i Lund inlett ett systematiskt tillgänglighetsarbete i klasskonferenser och elevtid. Ett verktyg i arbetet har varit Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell där personalen tillsammans diskuterar vad som behöver utvecklas i den sociala, fysiska och pedagogiska lärmiljön för att eleverna kan få goda förutsättningar för lärande.