En stressad och pressad tillvaro ökar risken för att man spekulerar och går på magkänsla när man ska ta beslut. Men stopp! Det kan kosta mer än du tror.
Det kan vara svårt för barn att uttrycka och förstå sina känslor, och starka känslor som frustration och ilska kan ibland visa sig i aggressivitet. Här berättar författaren och mentala tränaren Maria-Pia Gottberg om hur man kan jobba med att möta aggression och ilska hos barn och unga. (webb-tv)
Stress är ett stort problem för personalen på många förskolor. Men det går att öka trivseln och minska stressen. På förskolan Karlavagnen i Umeå har man satsat på mer fast personal och fått ner både antalet vikarier och sjukskrivningar. Stressen kan också minska med noggrann planering. Genom att förbereda påklädning och måltider så att man…
Blir du stressad i skolan ibland? Oroa dig inte, det är helt normalt. Men varför blir vi stressade egentligen? Och är det skillnad på långvarig och kortvarig stress? (webb-tv)
Educators should reimagine what a safe school is to make schools safer, writes Jim Dillon, an educational consultant. In this blog post, he offers several research-backed recommendations that focus on making schools a welcoming and supportive environment for students.
There should be greater focus on teacher wellbeing in schools, according to Tara Porter, a clinical psychologist in the NHS and private practice. In this commentary, she suggests the potential value of reflective practice groups to help curb teachers' work stress.
Scholars in the field of conflict resolution in schools theoretically argued that minor distractions and disturbances are conflicts. In the present study, we refer to them as emerging conflicts. The study has been carried out within the phenomenographic research tradition and used semi-structured interviews. (pdf)
The aims of the study were to map and identify the foundation of relevant knowledge production in the field of approaches to address conflicts in schools and provide an empirical overview of its interdisciplinary roots, influential authors, intellectual boundaries, complexity, core theories, key methodologies, and disputed aspects. (pdf)
Det kræver tydelig ledelse, hvis en arbejdsplads skal nedbringe volds- og trusselsniveauet, viser ny forskning, som også inddrager specialskoler. Ledelsen skal sørge for, at medarbejderne både har en fælles forståelse af problemet, og af hvordan de skal håndtere det.
Höga akademiska förväntningar både på sig själv och hos föräldrarna relaterar till bättre mental hälsa hos högstadieelever. Det visar Melody Almroth som forskat om sambandet mellan framtida akademiska perspektiv och mental hälsa hos unga.
Hur gör man en splittrad barngrupp tryggare? Bellisgårdens förskola i Malmö arbetar med veckoscheman, struktur och ett gemensamt synsätt bland pedagogerna. "Oavsett vilken pedagog barnen går till ska det vara samma förhållningssätt som gäller och samma barnsyn", säger Louise Hansson, förskollärare.