När atriumgården på Lindängeskolan rustas upp involveras olika ämnen, hittills både hemkunskap och slöjd. Till en början engageras eleverna i förberedelseklassen, men planen är att använda utemiljön som lärmiljö i många olika undervisningssituationer framöver.
Utanför skånska Torup, omsluten av åkrar och ängar, ligger Bokträdgården. Ett magiskt utflyktsmål i lantlig miljö där stadsbarn får möjlighet att utforska och upptäcka spännande fenomen i naturen.
Forskare på Högskolan i Gävle ska undersöka hur landets förskolebyggnader kan bli bättre. Studien ska kartlägga hur lokalernas utformning kan gynna pedagogiken och det dagliga arbetet på förskolorna.
Innan år 2020 var trycket både utifrån och inifrån organisationen stenhård på lärarna. Det har inte förändrats av en pandemi utan istället, och som sig bör, förväntas skolan bära det framtida samhället. Problemet är att styrsystemet för skolan inte fungerar — och att det blir den enskilde läraren som alltid ställs till svars för skolans…
Skolinspektionens tillsyn av förskoleverksamheten 2014 visade på brister, påfrestningar och ojämn kvalitet. Idag, sex år senare, har Västerås en organisation som präglas av samarbete, lärande och likvärdighet. Hur har förändringen gått till?
Efter en svår period blir våra värderingar, principer och människosyn tydligare för oss. Att reflektera över hur vi går i värderad riktning skapar gemenskap, tillit och meningsfullhet vilket kan främja psykologisk trygghet. Likaså blir kunskap om hur man bygger upp sin resiliens mer relevant än någonsin. Hur leder jag som rektor så att tillvaron blir…
Hur skapas ett fungerande och hållbart ledarskap i skolan? Här publicerar Chef & Ledarskap en checklista med frågor som ska besvaras för att kunna bygga ett sådant ledarskap. Checklistan har tagits fram av Sveriges kommuner och regioner (SKR) på skolans område.
School usually happens indoors, but getting outside for fresh air, appreciate our surroundings and feel safer about COVID-19 can help with the learning and teaching.
Maria Hedlin, professor i pedagogik, och Eva Klope, lektor i pedagogik, ska undersöka hur gymnasieelever som läser på restaurang- och livsmedelsprogrammet, och hotell- och turismprogrammet ser på sexuella trakasserier som kan förekomma från gäster.