Det lyder umiddelbart selvmodsigende, at elever falder til ro, når de bevæger sig, men det er præcist, hvad der sker i en specialklasse, som råder over to cykelborde. Eleverne pedalerer sig til færre konflikter, øget medbestemmelse og større selvværd.
Fyra grundskolor i Tranemo kommun har utvecklat ett gemensamt arbetssätt för mindre stress och mer glädje. Nya pedagogiska verktyg, tydliga strukturer och rutiner gör skoldagen tryggare för alla.
I det systematiska arbetsmiljöarbetet inom förskolan lyfts ljudmiljön ofta fram som ett problem. Lekfulla barn låter, så enkelt är det. Lägg därtill lokaler med övervägande plana väggar och några år på nacken – det är lätt att förställa sig hur ljudet studsar mellan golv och tak. Jenny Eriksson, rektor på Almby och Södra gårdens förskolor,…
Nonviolent communication can help adults better understand students' needs and where they are coming from. Teachers can use these emotional indicators to discern a misunderstanding from a more intentional act of disrespect.
Self-directed learning, real-life tasks, and giving kids space to observe and learn have helped kids in ancient cultures cultivate their intrinsic motivation in ways that are lagging in some Western cultures.
Genom olika aktivitetszoner på gården med tydlig koppling till läroplanen vill man på Sofielunds förskola bli mer aktiva pedagoger tillsammans med barnen utomhus.
Silviaskolans fritidshem delar lokaler med skolan. För att inte störa i klassrummet har Mie Levin lagt fritidshemmets material i en mobil vagn i korridoren. – Det är trångbott och då får man göra det bästa av situationen.
I denna AMM-rapport presenteras åtgärdsförslag som syftar till att förbättra skolledares arbetsmiljö. Vi bedömer att de föreslagna åtgärderna kan användas till att främja skolledares hälsa och deras förutsättningar att verka i sin ledarroll, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever.
I den nu aktuella rapporten föreslås åtgärder för att förbättra skolledares arbetsmiljö. Det är intervjuer med de deltagande skolledarna som ligger till grund för förslagen. Forskarna bedömer att förslagen kan främja skolledares hälsa och förbättra förutsättningarna för ledarrollen, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever.
I tio år har ordningsreglerna som utgör den så kallade Åsölektionen bidragit till lugn och fokus i klassrummen på Åsö grundskola. Under det här läsåret har reglerna uppdaterats för att hålla jämna steg med tiden.
Hög ljudvolym på förskolan är ett arbetsmiljöproblem. Tre förskolor har testat material som ska göra leken tystare eller på annat sätt försöka dämpa ljudnivån i förskolan. Blev det någon skillnad?