Föräldrars syn på relationen med skolan påverkas av fyra komponenter: utbildningsnivå, kulturell bakgrund, familjedynamik och barnens skolsituation. Det visar Maria Mersini Pananakis avhandling om relationen mellan föräldrar och lärare i grundskolan.
A, B och C-tid – så delar de in sina arbetsdagar på Sjöhästens förskola i Malmö. Det är en modell som har minskat stressen och skapat tydlighet för både barn och personal. I en låg tegelbyggnad i centrala Malmö ligger Sjöhästens förskola.
Han finns överallt på skolan, utom i klassrummen. Osman Cloarec är socialpedagog med uppdrag att skapa trygghet i skolmiljön och förebygga konflikter på Årstaskolans högstadium.
Pandemin har fått fler att söka sig ut i naturen – så även i skolans värld. ”Naturen är oslagbar som lärmiljö. Här fångar vi elevernas uppmärksamhet och de har lättare att minnas det de lärt sig”, säger läraren Mia Hjortenbo.
Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet medverkar i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet. Rapporten är framtagen på uppdrag av Skolforskningsinstitutet.
Hur får man studiero i klassrummet? Lär känna varje elev och försök förstå vad det är som skaver, är en av slutsatserna i en ny gigantisk forskningsgenomgång.
Forældre ønsker skældud-fri skoler. Det mener flere skoleledere i København er en utopi. Det kan være nødvendigt at hæve stemmen overfor eleverne, fordi flere elever ikke bliver irettesat derhjemme, oplever skoleleder.
Det er en god idé, at skoler arbejder på at undgå skældud af børnene, for det virker ikke. Tværtimod er det kontraproduktivt, siger skoleforsker. Andre eksperter mener, at forældre forsøger at pakke børnene ind i vat.
Ökad kunskap om röst och kommunikation i klassrummet stärker lärares välbefinnande. Det visar Suvi Karjalainens avhandling som undersökt effekterna av en fortbildning om bland annat god röstteknik och att anpassa rösten till ljudmiljön.