Skolforskningsinstitutet presenterar aktuell forskning om hur lärare kan arbeta för att främja studiero i klassrummet. Den systematiska forskningssammanställningen har fokus på det som läraren kan göra i klassrummet – en komplex uppgift som ofta beskrivs i termer av ledarskap. (webb-tv)
Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga lekplatsen som idé utan här skapas utemiljön av pedagoger och barn i en ständigt pågående process.
Nu ska forskare vid Göteborgs universitet undersöka hur situationer där lärare utsätts för hot och våld uppstår och kan hanteras och förebyggas. Detta är ett av nio forskningsprojekt inom arbetsmiljö och hälsa, som sammanlagt beviljats närmare 25 000 000 kronor av Afa Försäkring i årets tredje omgång av anslag för forskning.
Annika Aveling, rektor i Svedala, rekommenderar andra rektorer att arbeta med friskfaktorer. I hennes förskolor har det lett till nöjdare och gladare medarbetare som trivs på jobbet.
Var och en har ett ansvar för arbetsklimatet. När vi fokuserar på de små enkla sakerna kan vi hitta glädjen under en arbetsdag, skriver Veronica Nytomt, leg. förskollärare.
I skolbiblioteket på Rosengårdsskolan lyser nedsmutsning och klotter med sin frånvaro, ingen tycker att det är kul att förstöra något som kompisarna skapat. Genom värdegrundsarbete, elevinflytande och samverkan har eleverna kunnat forma sitt eget skolbibliotek.
För att lärare ska kunna utföra sitt arbete behövs förutsättningar. Som en häftapparat när man behöver den. Anne-Marie Körling ger en bild från skolans vardag som berättar om lärares faktiska förutsättningar.