Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Arbetsmarknad"

Visar sida 2 av 7

Välj typ av innehåll inom kategori "Arbetsmarknad":

Forskning och utveckling kategorier

Business as the new doxa in education? An analysis of edu-business events in Finland

2023-02-21
The trend towards seeing education as a commodity and part of a global industry has transformed the field of education. We argue that these transformations are reducing the autonomy of the field of education as it has incorporated business rhetoric, logic and practice. We examine this through an analysis of discursive formations manifested in two major international edu-business events in Finland – Dare to Learn and XcitED.

Fler får jobb efter yrkeshögskolan

2022-12-19
Andelen i jobb efter examen från yrkeshögskolan har återhämtat sig efter pandemin och är återigen över 90 procent visar nya siffror på SCB. "Det finns en stor kompetensbrist i samhället och det är glädjande att individer som satsar på utbildning får jobb efter examen", säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.
Forskning och utveckling kategorier

Otydlig yrkesroll möjlig orsak till att få män söker utbildning i kriminologi

2022-10-17
Män är i klar minoritet bland på studenterna Kriminologiprogrammet vid Örebro universitet. Denna obalans mellan könen blev utgångspunkten till ett arbete med att öka jämställdheten. "Vi kom fram till att en möjlig anledning är att utbildningen har en otydlig koppling till arbetsmarknaden - och att antagningspoängen är höga," säger Karl Olsson, programansvarig.
Forskning och utveckling kategorier

Lätt att få jobb och bra lön efter yrkesprogram

2022-04-29
Det finns en negativ bild som satt sig, att yrkesprogram skulle vara ett sämre alternativ, ett andrahandsalternativ. Den attityden måste förändras. Det betonar forskare Alexandru Panican, som i en ny rapport visar att de som gått yrkesprogram har lättare att få jobb och har goda inkomster jämfört med de som gått högskoleförberedande program.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Arbetsmarknad, utbildningsval och möjligheter på landsbygden

2022-01-31
Two tendencies in research and policy on youth and education are firstly a general focus on urban contexts and their differences, and secondly a presentation of the non-urban as uniform. Based on a research project on rural young people and their education, we draw attention to these tendencies as problematic, before then discussing some similarities and differences between young people’s lives and education in different rural contexts.
1237