Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Anpassad skola"
Visar sida 2 av 2
Välj typ av innehåll inom kategori "Anpassad skola":
Forskning och utveckling kategorier
Equity among children and youth with cerebral palsy: physical leisure activity, physical education, physiotherapy and quality of life
Frida Degerstedt har, utifrån ett jämlikhetsperspektiv, undersökt barn och ungdomar med cerebral pares deltagande i fysisk fritidsaktiviteter och skolidrott och analyserat sambandet med deras livskvalitet.
Forskning och utveckling kategorier
Enkelt verktyg för att hämta och lämna information vid övergångar
För att utveckla arbetet med övergångar startade Möckelngymnasiet ett projekt med tanken att en person skulle bli en länk in till gymnasieskolans introduktionsprogram och gymnasiesärskolan, men det blev istället ett dokument. Och det tycker de blev bättre.
Forskning och utveckling kategorier
Stora skiljelinjer kring sexualundervisning i skolan
Jack Lukkerz belyser i sin avhandling skolpersonals och samhällets syn på sexualundervisningen i skolan och gymnasiesärskolan. Resultaten vittnar om många osäkra lärare och djupa skiljelinjer i synen på ungas sexualitet.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor
App-based mathematical intervention for youth with intellectual disabilities: a randomised controlled trial
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.
Forskning och utveckling kategorier
Sex på rätt sätt: Unga, sexualitet och svensk samtida sexualsyn
Jack Lukkerz riktar i sin avhandling bland annat ljuset på hur skolpersonal beskriver målet för sexualundervisningen inom gymnasiesärskolan.
Forskning och utveckling kategorier
Läsutveckling hos unga med intellektuell funktionsnedsättning
Unga med intellektuell funktionsnedsättning har svårigheter med avkodning och läsförståelse – men deras läsutveckling liknar den hos typiskt utvecklade, visar Karin Nilssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Forskare och kommuner storsatsar på undervisningen i anpassad skola
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Hur vidareutvecklar man ett meningsfullt lärande för elever i anpassad skola? Nu startar sju skolhuvudmän, i samverkan med forskare från två lärosäten och forskningsinstitutet Ifous, ett nytt program som ska öka insikterna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.
Forskning och utveckling kategorier
Forskare och kommuner storsatsar på undervisningen i anpassad skola
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Nu startar sju skolhuvudmän, i samverkan med forskare från två lärosäten och forskningsinstitutet Ifous, ett nytt program som ska öka insikterna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.