Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Anpassad skola"

Visar sida 1 av 8

Välj typ av innehåll inom kategori "Anpassad skola":

Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Elevers delaktighet under läslektioner i anpassad grundskola

5 februari
En studie av högstadieelever i anpassad grundskola visar att eleverna upplever hög delaktighet under läslektioner, men att stödet från vuxna i klassrummet ibland kan begränsa interaktionen mellan eleverna. Genom att använda SPSMs delaktighetsmodell har forskaren analyserat sex läslektioner, där trygghet och individanpassat stöd framhölls som viktiga framgångsfaktorer.

Forskningsutblick: Multisensoriskt musikdrama för att stödja engagemang och utveckling

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

2024-10-29
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Tur­tag­ning och kommunikations­sätt under grupp­aktivi­teter i anpassade grund­skolor

2024-10-01
Syftet med denna studie var att undersöka hur kommunikationen kan se ut under gruppaktiviteter i anpassade grundskolor, det som tidigare kallades för grundsärskolan och som består av klasser för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF).

Alla barn måste inte traggla läsning

2024-09-18
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

2024-09-03
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.
1 2 8