Vetenskapliga tidskrifter
Vetenskapliga tidskrifter
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/nordwood-themes-sf2tru7sho8-unsplash-vetenskapliga-1280x853.jpg)
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.
Senaste artiklarna
Forskning och utveckling kategorier
”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)
Obscuring the Agent in L2 Finnish: A Dynamic Usage-Based Approach to Development
This study explored ways of describing human action without specifying the agent – that is, expressing impersonality – in learner language.
«Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge
I denne artikkelen undersøker vi konstruksjonen av innlæreridentitet i ei mye brukt lærebok i norsk for voksne innvandrere, På vei (Ellingsen & Mac Donald, 2018). Den overordna problemstillinga i studien er: Hvilke innlæreridentiteter tilbyr læreverket På vei voksne innvandrere i Norge? (pdf)
Konferenser
Annons
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
Välkommen till en konferens för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan!…
Leg og det legende i højere uddannelse? – En legekvalitetsanalyse af 36 didaktiske designs på pædagog- og læreruddannelsen
Denne artikel undersøger beskrivelser af didaktiske designs, som undervisere på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark har lavet som led i deres arbejde med legende tilgange til deres undervisning. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Nordic Preschool Teachers’ Views of the Physical and Psychological Literacy Environments Regarding Read-Alouds
This research aims to increase knowledge about how preschool teachers in three Nordic countries view their preschool’s physical and psychological literacy environment regarding read-alouds. (pdf)
Bokvalg i norske barnehager – hva som leses sammen med barn og hvorfor
I denne studien utforsker vi hvilke bøker som leses i norske barnehager og hvordan barnehagelærere begrunner valg av bøker. Artikkelen diskuterer funn i lys av teori om barnekultur, danning og estetisk erfaring. (pdf)
Om lesepraksiser i den norske barnehagen
Målet med denne studien er å få innsikt i lesepraksiser i norske barnehager slik de kommer til uttrykk i en nasjonal spørreundersøkelse og fem semistrukturerte fokusgruppeintervju med barnehagelærere. (pdf)
Barnehagelærarars refleksjonar over høgtlesing med fleirspråklege barn
Hensikta med denne studien var å få kunnskap om korleis norske barnehagelærarar grunngir eigne høgtlesingspraksisar i ein fleirspråkleg kontekst gjennom å reflektere over videoobservasjonar frå eigne lesehendingar. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Children’s literature as coupling point between global sustainability concerns and children’s local agency
This article is about how educators’ dialogical–creative presentation of children’s picture books has the potential to make global sustainability concerns accessible to young children.
Digitala läspraktiker i förskolan
Denna studie handlar om hur en digital läsresurs (Polyglutt) används i den svenska förskolan. Syftet med studien är att utforska och analysera digitala läspraktiker inom den svenska förskolan och frågeställningarna löd som följande: 1) Hur deltar barn och pedagoger i läsaktiviteter med den digitala läsresursen? och 2) På vilka sätt remedierar den digitala läsresursen läspraktiker…
Yngre förskolebarns litteratursamtal
Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)
«Så sitter du der og plutselig leser for alle» – en nærstudie av barnehageansatte som litteraturformidlere
I denne artikkelen retter vi søkelys mot barnehageansattes refleksjoner om egen rolle som litteraturformidlere, samt deres personlige erfaringer med litteratur. Studien baserer seg på intervju av sju barnehageansatte med forskjellig utdanningsbakgrunn. Resultatene viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom barnehageansattes egen lesing og valg av lesing som aktivitet i barnehagen. (pdf)
Mellom skrifta og barnet – tre barnehagelærarar sine strategiar i høgtlesing av bildebøker med få ord og med fleire ord
Denne studien går ut på å utforske korleis skriftmengde påverkar tre barnehagelærarar sine val av bildebok, og kva strategiar dei tek i bruk når dei realiserer bildebøker med få ord og med fleire ord for fireåringar i barnehagen. (pdf)
Flerspråkighet som outnyttjad resurs
The specific aim is to investigate what MTI in the adapted school for students with intellectual disabilities can be. The study builds on fieldnotes and recordings from observations from eight lessons in one class, which is analysed based on aspects of space, activities and language use. (pdf)
Sloyd Education for Newly Arrived Students
This article presents two examples of newly arrived students in the sloyd classroom and explores the interaction, communication, and learning environment that they encounter in this context. This is done through analyzing video recorded material of sloyd lessons with newly arrived students in Years 8–9. (pdf)
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-toppbild-gra-1280x427.jpg)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolportens magasin
Läs merDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
I den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2024/05/istock-1497801171-1280x853.jpg)