Hoppa till sidinnehåll

Vetenskapliga tidskrifter

Vetenskapliga tidskrifter

Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.

”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten

12 februari
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

«Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge

12 februari
I denne artikkelen undersøker vi konstruksjonen av innlæreridentitet i ei mye brukt lærebok i norsk for voksne innvandrere, På vei (Ellingsen & Mac Donald, 2018). Den overordna problemstillinga i studien er: Hvilke innlæreridentiteter tilbyr læreverket På vei voksne innvandrere i Norge? (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Digitala läspraktiker i förskolan

11 februari
Denna studie handlar om hur en digital läsresurs (Polyglutt) används i den svenska förskolan. Syftet med studien är att utforska och analysera digitala läspraktiker inom den svenska förskolan och frågeställningarna löd som följande: 1) Hur deltar barn och pedagoger i läsaktiviteter med den digitala läsresursen? och 2) På vilka sätt remedierar den digitala läsresursen läspraktiker…
Forskning och utveckling kategorier

Yngre förskolebarns litteratursamtal

11 februari
 Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

«Så sitter du der og plutselig leser for alle» – en nærstudie av barnehageansatte som litteraturformidlere

11 februari
I denne artikkelen retter vi søkelys mot barnehageansattes refleksjoner om egen rolle som litteraturformidlere, samt deres personlige erfaringer med litteratur. Studien baserer seg på intervju av sju barnehageansatte med forskjellig utdanningsbakgrunn. Resultatene viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom barnehageansattes egen lesing og valg av lesing som aktivitet i barnehagen. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Mellom skrifta og barnet – tre barnehagelærarar sine strategiar i høgtlesing av bildebøker med få ord og med fleire ord

11 februari
Denne studien går ut på å utforske korleis skriftmengde påverkar tre barnehagelærarar sine val av bildebok, og kva strategiar dei tek i bruk når dei realiserer bildebøker med få ord og med fleire ord for fireåringar i barnehagen. (pdf)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Malin Gren Landell

Främja närvaro i förskolan

I den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och ta del av materialet här

Våra digitala kurser

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.

Dela via: