Viktigt med undervisning även för förskolans yngsta
Under korta stunder och med stor närvaro sker undervisning för förskolans allra yngsta barn. Karin Isaksson Ilievs utvecklingsartikel belyser att förskollärare har en positiv syn på undervisning men att läroplanen mest fokuserar på de äldre barnen.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Jag har medverkat i Ifous utvecklingsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan och upptäckte därigenom att forskning om undervisning i förskolan oftast handlar om de äldre barnen i förskolan. Det gjorde mig nyfiken på hur det ser ut i förskolorna runt om i Sverige och hur förskollärare ser på undervisning för de yngsta barnen mellan 1–2 år.
Vad handlar artikeln om?
– Jag har genom intervjuer undersökt fem förskollärares resonemang, syn och erfarenhet av förskolans undervisning för yngre barn mellan 1-2 år. De intervjuade har olika lång erfarenhet inom yrket och arbetar på förskolor från olika delar av Sverige, i såväl stad som landsbygd. Mer specifikt har jag frågat hur de konkret arbetar med undervisning för de yngsta och hur de ser på begreppet undervisning i förhållande till de yngsta barnen.
Vilka resultat har du sett?
– Samtliga förskollärare i studien var positiva till undervisning i förskolan och att det även ska omfatta de yngsta barnen. Samtidigt konstaterar förskollärarna att forskning i ämnet liksom skrivningarna i förskolans läroplan kring undervisning har ett tydligt fokus mot förskolans äldre barn. Flera förskollärare berättar att de lägger mycket jobb på att omarbeta läroplanen så att den passar de minsta barnen.
– I intervjuerna framkommer att undervisning för de yngsta barnen behöver präglas av stark närvaro där pedagogerna tolkar barnen genom barnens blickar och kroppsspråk. Undervisningstillfällena är korta, det kan handla om en enda aktivitet som att exempelvis lägga olika geometriska former ovanpå varandra. Förskollärarna lyfter vikten av att repetera samma undervisningsaktivitet under en längre period. Tydligt är att förskollärarna är måna om att följa barnens intressen. Det här är något som jag problematiserar i min artikel. Givetvis ska vi uppmuntra det barnen själva väljer men vi behöver också väcka barnens intresse för det de inte känner till.
”Förskolans läroplan har ett tydligt fokus mot förskolans äldre barn. Flera förskollärare berättar att de behöver omarbeta läroplanen så att den passar de yngsta barnen.”
– En utmaning med undervisning i förskolan är att barnen kommer till och lämnar förskolan under olika tider. Det gör att det kan vara svårt att planera och få kontinuitet i undervisningen. Vad som också tydligt framkommer i min studie är att det råder en stor enighet kring att undervisning i förskolan är ett lagarbete och inte något som en enskild pedagog kan stå för. Det är därför viktigt att hela arbetslaget delar syn och förståelse för vad undervisning är.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Arbetet med artikeln och deltagandet i Ifous utvecklingsprogram har gett mig en större yrkesstolthet och djupare medvetenhet om vad det innebär att undervisa de yngsta barnen i förskolan. Tidigare har jag ofta sneglat på hur kollegor arbetar med de äldre barnen men jag inser nu att jag inte behöver göra det. Att undervisa de yngsta skiljer sig och ska så göra.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Jag har presenterat mitt arbete på Ifous slutseminarium och hoppas att jag även får möjlighet att sprida det vidare bland mina kollegor.
Karin Isaksson Iliev är leg. förskollärare i Örebro.