Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar inom kategori "Leda & Lära"

Visar sida 4 av 5

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

2019-04-05
Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Sokratiska boksamtal i förskolan kräver övning

2019-03-26
Det krävs övning för att leda ett sokratiskt boksamtal med barn i förskolan. Utmaningen ligger i att inte styra barnen i en viss riktning utan att i stället vara öppen för deras olika tolkningar. Det konstaterar Anna Eklund, Åsa Ahlqvist Johansson och Anette Ranbäck på Marielunds förskola i Strängnäs.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ny undervisningsmetod utvecklade barnens samarbete och relationer

2019-02-04
Arbetet med Socio-Emotionellt och Materiellt Lärande (SEMLA) fick barnen att reflektera över sitt eget lärande – samtidigt som deras samarbete och relationer utvecklades. Det är en metod som kräver mycket men som samtidigt ger mycket tillbaka, konstaterar förskolläraren Gloria Romlin.
1345