Tydlighet lägger grund för lyckad skolutveckling
Förankring och tydlighet från rektor lägger grunden för ett lyckat skolutvecklingsarbete. Det visar Eva Klang, skolledare i Nordanstigs kommun i sin utvecklingsartikel.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Det var ett erbjudande vi fick som deltagare i Ifous utvecklingsprogram, Fokus undervisning. Men jag kände också att en artikel var ett bra sätt att göra bokslut över min egen karriär som lärare och rektor då jag snart går i pension. Att skriva är även ett sätt att sprida de erfarenheter och kunskaper vi fått genom utvecklingsarbetet.
Vad handlar artikeln om?
– Om rektors betydelse för skolutveckling, mer precist om Ifousprogrammet Fokus undervisning som Nordanstigs kommun deltagit i. Artikeln bygger på intervjuer med förskolepedagoger i en förskola och en grundskola, där jag själv arbetat som rektor samt ytterligare en förskola i samma kommun men med en annan rektor.
Pedagogernas inställning till barnen och eleverna har förflyttats från fokus på problemen till att de i stället fokuserar på behoven.
Vilka resultat har du sett?
– Framför allt att pedagogernas inställning till barnen och eleverna har förflyttats från fokus på problemen till att de i stället fokuserar på behoven. Det i sin tur har ökat förståelsen för och betydelsen av pedagogernas egna undervisningshandlingar. Ett viktigt resultat är också en ökad insikt om hur viktig förskolans undervisning är för elevens vidare utveckling i skolan. Jag menar att det finns en förlegad syn om att det är lärarna i grundskolan som ”gör jobbet” när det gäller undervisning. Men grunden läggs i förskolan, och det blev också tydligt för alla som deltog i utvecklingsarbetet.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Det har hjälpt mig att bli tydligare i mina ledarhandlingar. För att nå resultat i ett utvecklingsarbete måste alla känna sig delaktiga, vilket kräver att det förankras i ett tidigt skede i hela verksamheten. Även om ingen riktigt visste vad det här arbetet skulle leda till från början så har jag i efterhand insett att vi som rektorer men även från centralt håll, kunde ha varit tydligare mot pedagogerna.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Eftersom jag snart går i pension är det andra som får sprida det vidare, vilket jag är övertygad om att de gör. Tanken är att arbetet med case och kollegiala samtal ska fortsätta och på så vis hoppas jag att arbetet sprids vidare till andra pedagoger och skolor.