Hoppa till sidinnehåll

Tvåspråkighet i skolbarnomsorg

Publicerad:2010-03-01
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2010: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnomsorg. En orientering kring praktiskt andraspråksarbete på fritidshem

Syftet med artikeln är att ge en allmän orientering i hur man kan arbeta med andraspråkselever inom skolbarnomsorgen. Artikeln innehåller en kortare teoridel som sedan följs av praktiska metoder uppdelade på fyra områden; att lyssna, att skriva, att läsa och att tala och sjunga. Jag diskuterar avslutningsvis hur skolbarnsomsorgskulturen kan berika elevernas språkliga utveckling och hur metoderna kan överföras till klassrummet. Artikeln riktar sig till personal verksamma i skolbarnsomsorg och skolchefer.

Ulf Häggberg är utbildad fritidspedagog och lärare i svenska som andraspråk på Årstaskolan.

E-post: ulf.haggberg@stockholm.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev