Hoppa till sidinnehåll

Teknik som ett integrerat ämne

Publicerad:2008-12-09
Uppdaterad:2012-03-29
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel nr 12 2008: Teknik som ett integrerat ämne. Hur man kan integrera tekniken med skolans övriga ämnen

När jag under några år mött andra lärare på konferenser och mässor har jag förstått, genom samtal och föreläsningar, att tekniken många gånger försummas i våra skolor. Många lärare upplever att de inte behärskar att undervisa i ämnet då deras förkunskaper är för dåliga. I min undervisning har jag integrerat ämnet teknik i de andra ämnena, tekniken har fått en mening, en plats i ett sammanhang. Med det arbetssättet skulle fler kunna känna sig trygga med teknikämnet. Detta har i sin tur lett till att elevernas förståelse har blivit djupare, både för tekniken i sig men också för själva arbetsområdet.

Jane Rosenquist är lärare vid DaVinciskolan i Saltsjöbaden. Hon undervisar i teknik, SO och NO.

E-post: jane@davinciskolan.com

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev