Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Staden som tema i förskolan

Publicerad:2012-09-03
Uppdaterad:2012-11-07
John Miller
Skribent:John Miller
Maryam Herlin
Maryam Herlin, vd på Amadeus förskola.

Artikel nr 7 2012: Tema Staden. Ett temaarbete på Amadeus Förskola

Amadeus förskola vidareutvecklade temaarbetet med bussutflykter. Barnens intresse för samhället väcktes och föräldrarnas delaktighet ökade, berättar Maryam Herlin som är vd på förskolan.

Varför ville du skriva en artikel?

– När vi utvecklade verksamheten med bussutflykter för barnen tänkte vi att detta är något som vi vill visa upp för andra genom att presentera resultatet i en artikel. Vi såg kombinationen av bussutflykter och temaarbete som något ganska unikt i den svenska förskolan. Vi ville visa att det bästa lärandet sker genom att göra!

Vad handlar artikeln om?

– Artikeln handlar om vårt temaarbete ”Tema Staden” som vi genomförde under 2010-2011, hur barnen upplevde staden genom utflykterna och hur vi sedan jobbade vidare med dessa upplevelser i våra övriga profiler bild och form, sång och musik samt dans och rörelse.

Vad har ni sett för resultat?

– Syftet med Tema Staden var att göra barnen medvetna om omgivningen och närmiljön, och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad. Barnen har kommit närmare varandra eftersom de gjort många utflykter tillsammans och dessutom besökt varandras hem. De har också fått en inblick i hur en stad är uppbyggd, med viktiga institutioner och platser, som banker, broar, trafikleder, torn, parker, bibliotek och museer.

– Pedagogerna har fått en ökad förståelse för att lärande utvecklas positivt genom olika aktiviteter och praktiska upplevelser. Även föräldrarna har fått en inblick i förskolans arbete genom våra nyhetsbrev och lämnat många förslag till vidareutveckling.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Efter att jag skrev artikeln har vi blivit bättre på att planera våra teman så att vi långt innan arbetet startar tar fram syfte och mål för temat, och för varje aktivitet i temat. Därmed har det också blivit lättare att utvärdera varje tema. Vi har också sett en ökad delaktighet från både föräldrar, pedagoger och barn. Det har utvecklat vår verksamhet ett steg till. Barnens nyfikenhet har varit vår drivkraft!

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har fått inspiration och kunskap om hur vi kan använda tema som verktyg i förskolepedagogiken och har vidareutvecklat vårt temaarbete det senaste året. Jag skrev artikeln för att inspirera andra förskolor.

Gunilla Nordin

 

Maryam Herlin, vd och verksamhetsutvecklare Amadeus förskola Nacka
info@amadeus-forskola.se 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev