Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Samverkan viktigt för att främja skolnärvaro

Publicerad:2020-07-31
Uppdaterad:2020-10-08
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Leda och lära nummer 3/2020 – Rektorers arbete för att främja skolnärvaro. Vilket stöd behövs?

Gabriella Dahlberg och Kajsa Nyman.

Tvärprofessionell samverkan mellan skola och socialtjänst gav rektorerna värdefullt stöd i arbetet kring skolfrånvaro. Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg har undersökt effekterna av en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Det ingick som en möjlighet i det treåriga Ifous-programmet Inkluderade lärmiljöer som Täby kommun deltagit i, och som vårt projekt är en del av. Skolnärvaro och varje elevs rätt till utbildning är ett angeläget ämne för de allra flesta skolor och att skriva en artikel om våra erfarenheter såg vi som ett bra sätt att sprida dem.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett kommunalt stöderbjudande riktat till rektorer inom grundskolan motsvarar skolornas behov. Det stöd som erbjuds består av specialpedagog, socialpedagog från verksamhetsområde utbildning och en socialsekreterare från socialtjänsten. Teamets uppdrag är att på olika sätt stödja Täbys grundskolor i deras arbete för att främja skolnärvaro och åtgärda skolfrånvaro genom att bidra till kunskap och kompetens kring närvarofrämjande arbetssätt. Artikelns fokus handlar om stödet motsvarar skolornas och rektorernas behov, vilket vi undersökt genom enkäter.

Våra erfarenheter är att det går att hitta konstruktiva samarbetsformer, trots olika lagar och styrdokument.

Vilka resultat har ni sett?

– Övergripande visar resultaten att det finns ett stort värde med samverkan mellan olika verksamhetsområden. Under de tre åren som projektet pågick har 16 av kommunens samtliga skolor använt sig av samverkansteamets stöderbjudande. Enkätsvaren visar att teamet med sina olika professioner och sakkunskaper har utgjort ett viktigt stöd för skolorna. Undersökningen visar betydelsen av teamet som bollplank, vilket minskat känslan av att stå ensam med svåra frånvaroärenden. Teamet fungerar som en värdefull brygga mellan skola och socialtjänst.

– Vi undersökte också om elevnärvaron förändrats på de skolor där teamet arbetat med skolan. I en tredjedel av de ärenden där teamet varit involverad har elevnärvaron ökat – i övriga var närvaron oförändrad. Enkäten vittnar om att skolfrånvaro är oerhört komplext – alla elever är unika och varje insats måste därför vara unik.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Framförallt har vi sett att samverkan är betydelsefullt och ger resultat.  Våra erfarenheter är att det går att hitta konstruktiva samarbetsformer, trots olika lagar och styrdokument. I Täby kommun har vi utvecklat det närvarofrämjande arbetet genom att erbjuda stödmaterial och handlingsplaner. Närvarofrågan ingår nu i ett vidare stöd och skolutvecklingserbjudande. 

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Projektet har gett oss båda ökade kunskaper, erfarenheter och insikter om vikten av proaktiva perspektiv för att hindra skolfrånvaro.

Kajsa Nyman är avdelningschef i Täby kommun.
Gabriella Dahlberg är fd avdelningschef i Täby kommun, nu projektledare Region Stockholm.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev