Samhällsfrågor i NO-undervisningen
Den här forskningscirkeln startades med syftet att undersöka möjligheter och hinder med att utgå från samhällsfrågor i NO-undervisningen i skolor som präglas av låg socio-ekonomisk status och hög etnisk mångfald. Studier visar att arbetet med samhällsfrågor i NO-undervisningen dels bidrar till att göra naturvetenskapen intressant för elever, dels skapar förutsättningar för att skolans naturvetenskap blir användbar i vardagslivet. Kunskaper om, och engagemang i, det omgivande samhället är viktiga kompetenser som kan utvecklas genom arbete med samhällsfrågor i NO. Därutöver kan samhällsfrågor användas till att träna eleverna att söka och kritiskt granska information.
Att arbeta med samhällsfrågor i NO-undervisningen i mångfaldens skola
Rapport från en forskningscirkel i Malmö stad
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Företagsekonomi
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1175447941-720x505.jpg)
Rättssäker betygssättning
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/09/kursbild-hifi-720x480.jpeg)