Rektors utmanande frågor banar väg för utveckling i förskolan
Att ställa utmanande och nyfikna frågor kan vara rektors viktigaste uppgift för att hålla fokus på lärandet i förskolan. Det visar Therése Ludvigsson, rektor i Marks kommun, i sin utvecklingsartikel.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– I mitt jobb som rektor har jag alltid varit intresserad av systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete, vilket också stod i fokus i Ifous FoU-program, Fokus undervisning, som vi deltagit i. Att skriva en artikel var ett led i att utmana mig själv och fördjupa det arbete som vi genomfört.
Vad handlar artikeln om?
– Den handlar om hur vi på förskolan, där jag är rektor, har gått från ett görande till ett lärande. Hur vi gått från att prata om förskolans aktiviteter till att istället rikta fokus mot barngruppens processer och lärande. Artikeln beskriver hur mina ledarhandlingar kan stärka förskolans systematiska kvalitetsarbete genom aktionsforskning som metod.
Tidigare var jag mer inriktad på att leverera svar och lösningar, idag lägger jag fokus på att ställa nyfikna och utmanande frågor till pedagogerna.
Vilka resultat har ni sett?
– Vi ser tydligt en förskjutning från ett ”göra” till ett ”lära” på våra veckoreflektioner. Vad som framför allt bidragit till det är dels en genomtänkt samtalsmodell, dels att vi identifierat på tre frågor/aspekter som grundläggande för att behålla fokus. De är: hur synliggörs barnens intressen, deras lärprocesser och kunnande? Vi har arbetat utifrån en samtalsmodell där att en förskollärare per möte får presentera sitt ”case” som övriga lärare fått läsa och ställa – helst nyfikna och undersökande – frågor kring. Det här är ett mycket uppskattat forum bland förskollärarna och jag ser en stor utveckling hos dem. Vad som varit viktigt i mina egna ledarhandlingar för att få till den här utvecklingen är hålla i taktpinnen, framför allt att vara en tydlig samtalsledare.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Det har inneburit en stor förändring, idag är jag mycket mer mån om att avsätta tid för planering och reflektion. Arbetet har också gjort mig mer uppmärksam på min egen roll och vad jag behöver göra och bidra med för att stötta pedagogerna. Tidigare var jag mer inriktad på att leverera svar och lösningar, idag lägger jag fokus på att ställa nyfikna och utmanande frågor till pedagogerna i syfte att få dem att utveckla sin undervisning. Jag har behövt träna på det här och i början arbetade jag mycket med att förbereda frågor inför våra träffar, idag kommer de mer naturligt.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Jag är rektor vid två förskolor och nu till hösten 2024 ska det här arbetet implementeras på den andra förskolan och dessutom omfatta all pedagogisk personal vid båda förskolorna. Redan nu ser jag hur det här projektet inneburit en ökad känsla av meningsfullhet bland pedagogerna, de märker att deras arbete gör skillnad.