Projektinriktat arbetssätt i förskolan
Artikel nr 5 2013: Förskolebarns frågor och undersökande står i centrum i det utforskande arbetssättet i förskolan.
Marina Borchert och Anette Lindberg har skrivit en artikel om utforskande arbetssätt i förskolan, där barnens frågor och undersökande står i fokus.
– Vi ser att alla barn är med, och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Vår chef som vet hur vi arbetar föreslog att vi skulle skriva en artikel om vårt utforskande arbetssätt. Vi blev mer eller mindre övertalade. Det har varit en spännande och lärorik utmaning.
Vad handlar artikeln om?
– Den handlar om utforskande arbetssätt, och vårt projekt om spindlar som är ett av alla projekt som vi har genomfört där barnens frågor och deras undersökande står i centrum. Vi utgår från barnen och spinner vidare, det handlar inte om projekt där vi vuxna bestämmer vad vi tillsammans ska undersöka.
– Barnen blev nyfikna på spindlar och spindelnät en dag när de upptäckte spindelnät som låg över blåbärsriset. Detta blev början till ett projekt där barnen under en längre tid undersökte vad en spindel är, hur spindelnät blir till och så vidare . Utifrån barnens frågor fick de möjlighet att med många olika estetiska uttrycksformer undersöka sina frågor.
Vad har ni sett för resultat?
– Vi tycker att det är ett fantastiskt sätt att arbeta på, vi ser att alla barn är med och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor. Det är ett sätt att fånga upp deras intresse och de blir nyfikna på ett helt annat sätt. Något annat som blivit tydligt för oss i det här projektet är att våra barn aldrig säger att de inte kan. De lär av varandra och undersöker på sin nivå. Vi utmanar dem hela tiden så att de kommer vidare med sitt undersökande och får nya kunskaper. Vår uppgift är att se till att de får nya verktyg för att utforska, som stärker deras självförtroende och självkänsla.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Vi har arbetat med ett utforskade arbetssätt under flera år. Även om arbetssättet är det samma så sker det alltid förändringar i och med att projekten har olika innehåll. Nu håller vi på med ett spegelbildsprojekt som vi startade i höstas. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att kunna fånga upp och följa barnens läroprocesser. Ett utforskande arbetssätt kräver en närvarande och lyssnande pedagog. Vi är helt övertygade om att det här är ett bra sätt att arbeta på.
Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?
– Vi har arbetslagsträffar och studiedagar där vi visar varandra vad vi arbetar med och hur vi tänker. Alla kollegor har deltagit på föreläsningar om hur man arbetar projektinriktat, sedan har alla jobbat vidare och kommit olika långt. Det här är ingen metod, det är mer ett förhållningssätt där det krävs att man gör en pedagogisk kullerbytta.
– För vår egen del kan vi säga att det här sättet att arbeta är mycket roligare. Varje termin ser annorlunda ut, varje barngrupp är olika och har nya intressen och funderingar som vi kan utforska. Det som är gemensamt för alla projekt är att vi utgår från barns visade intresse, att vi använder pedagogisk dokumentation, vuxna är medutforskare och att vi använder många olika estetiska uttrycksformer.
Åsa Lasson