Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang

Publicerad:2016-12-13
Uppdaterad:2017-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 15 2016: Elever engagerade i dagens flyktingproblematik. Ett projekt om demokrati och mänskliga rättigheter för asylsökande och EU-migranter

Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang. Det säger lärarna Emma Söderholm och Kristina Ekmark på Myrsjöskolan i Nacka som i sin utvecklingsartikel beskriver ett projekt i årskurs 9 kring demokrati och mänskliga rättigheter för flyktingar och EU-migranter.

Stina Ekmark och Emma Söderholm arbetar på Myrsjöskolan i Nacka.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Till stor del för att vi vill inspirera andra lärare att arbeta med projekt på det här sättet där skolämnen kopplas till aktuella samhällsfrågor. Men också för vår egen skull, artikeln är ju även en dokumentation och utvärdering över våra och elevernas erfarenheter.

Vad handlar utvecklingsartikeln om?

– Om ett projekt i två klasser i årskurs 9 som genomfördes hösten 2015 under temat demokrati och mänskliga rättigheter för asylsökande och EU-migranter. Den ena klassen med internationell profil arbetade med ämnet asylsökande och flyktingströmmen över Medelhavet. Den andra klassen med frågor om EU-migranter i Sverige. Syftet med projektet var att öka ungdomars engagemang och förståelse för den migration som sker i världen. Arbetet med projektet har varit ämnesövergripande och innefattat svenska, engelska och samhällskunskap.

– Projektet inleddes med att eleverna fick lära sig om sina respektive ämnen, både historiskt och hur det ser ut i dag. Därefter åkte den ena gruppen till Kreta med ihopsamlade förnödenheter som delades ut till flyktingarna. På Kreta besökte eleverna också svenska honorärkonsulatet och volontärorganisationer. Den andra gruppen delade ut mat till EU-migranter i Orminge centrum. Därutöver hade båda grupperna till uppgift att göra informationsfilmer i syfte att båda upplysa men också att stävja fördomar om sina respektive kunskapsområden. I utvecklingsartikeln beskrivs det här arbetet och hur det påverkat elevernas förståelse och engagemang för sin omvärld.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi utförde en enkät bland eleverna både före och efter projektet i syfte att mäta deras kunskapsutveckling. Resultaten visar att kunskaperna men också engagemanget har ökat, många elever pekar på att det praktiska arbetet var en starkt bidragande faktor för deras ökade förståelse för ämnet. ”Vi kan faktiskt göra skillnad”, som en elev uttryckte sig.

– De filmer som eleverna producerade var till en början tänkta att visas för en bred publik men riktigt så långt kom vi inte. Däremot har filmerna visats för övriga elever och skolpersonal.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har tidigare genomfört två liknande projekt där eleverna också reste utomlands för att studera en specifik fråga. Mina erfarenheter är att det ger oerhört mycket att låta eleverna arbeta både teoretiskt och praktiskt. Visst krävs det en hel del arbete utöver det vanliga, inte minst flexibilitet och förmåga att ta tillfället i akt för att genomföra den här typen av projekt. Men oftast kan man få mycket stöd och support av aktörer utanför skolan. Man får inte vara rädd för att ta kontakt, samverkan och kontakt med omvärlden är ofta väldigt berikande.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Det har skrivits artiklar i vår lokaltidning och vi har berättat om projektet på facebook. Många fler än de som varit direkt involverade har engagerats av projektet. Inte minst genom att samla in pengar och förnödenheter till organisationer och flyktingarna på Kreta. Projektet har också varit ett startskott för flera klasser att engagera sig i flyktingfrågan.

– Vi lärare har berättat om projektet på en konferens här på skolan. Men vi har också föreläst på riksdagens fortbildningsdagar för lärare, vilket var väldigt roligt.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev