Mer avancerad undervisning med Öppen matematik
Artikel nr 15 2014: Öppen matematik. Om att öppna upp matematiken i undervisningen
Genom att öppna upp matematik för eleverna kommer läraren Stefan Lindström in på mer avancerad matematik än tidigare. ”Det är uppenbart för mig vilken skillnad det är på vad jag undervisar om idag och vilka frågor som eleverna ställer jämfört med tidigare”, säger han.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Det var rektorn på min skola som frågade om jag ville skriva en utvecklingsartikel om mitt arbete med att utveckla undervisningen i matematik. Jag har tidigare skrivit på en inspirationsbok om matematikundervisning och utvecklingsartikeln är en uppdatering av detta tidigare arbete. Syftet är att dela med mig av mina erfarenheter till en större krets lärare.
Vad handlar artikeln om?
– Utvecklingsartikeln handlar om min undervisning som går ut på att öppna upp matematiken och visa dess väsen för mina elever. Artikeln beskriver hur man kan göra för att matematiken inte bara blir ett skolämne. Jag vill komma bort från häftiga temauppgifter och flashiga laborationer i matteböckerna. Jag tycker att det är viktigt att se att matematik i sig är häftigt. Jag vill att eleverna får en chans att se kopplingar mellan olika begrepp och metoder inom matematiken. Artikeln beskriver hur jag har gått till väga, mina erfarenheter och slutsatser.
Vilka resultat har du sett?
– Jag har inte gjort några mätningar. Men det är uppenbart för mig vilken skillnad det är på vad jag undervisar om idag och vilka frågor som eleverna ställer jämfört med tidigare. Eleverna i årskurs nio som jag släppte för 10 år sedan kunde inte lika mycket som de elever jag nu har i åttan. Den nivå jag undervisar mina åttor på skulle de tidigare eleverna i nian inte ha klarat av att hänga med i. Ribban för vad jag förväntar mig av mina elever har höjts. Tidigare satte jag begränsningar för eleverna och det har jag lärt mig att inte göra. Det är eleverna som är motorn i undervisningen och det är de som ställer frågor och driver mig och min undervisning längre än vad jag har planerat.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Jag har gått från att vara matematikinstruktör till att i huvudsak vara matematiklärare. Matematiklärare är man om man hjälper eleven att förstå och inte bara lärt sig rutiner. Om jag ska lära eleverna att förstå någonting så måste jag få dem att hjälpa mig att förstå hur de tänker. En modell som jag tar upp i artikeln är hur man med frågor till eleven provocerar fram en feltanke som blir uppenbar för eleven. Då har jag öppnat dörren för att ta emot en riktig tanke. Tidigare så beskrev jag bara hur de skulle tänka istället för att få dem medvetna om sin feltanke.
Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?
– Jag för arbetet vidare genom att försöka initiera diskussioner i min ämnesgrupp på min skola. Mitt sätt att arbeta har också spridits via högstadienätverk för matematik som jag deltagit i till andra lärare i Nacka kommun. Jag har också genom min roll som ämnesutvecklare haft möjligheter att presentera mitt arbetssätt för andra.
Stefan Lindström är matematiklärare i årskurs 7-9 på Eklidens skola i Nacka.
E-post: stefan.lindstrom@nacka.se