Ökat lärande med veckovisa läxförhör i matematik
Utveckla skolan nummer 8/2022: ”Jag lärde mig mer när vi hade läxförhör ofta”
Elever lär sig mer och räknar fler uppgifter med veckovisa avstämningar istället för några större prov per termin. Det visar matematiklärare Helena Kvarnsell på Björknässkolan som skrivit en utvecklingsartikel om hur skriftliga läxförhör varje vecka påverkar eleverna.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Jag har arbetat på det här sättet i flera år och längtade efter att få grotta ned mig i ämnet, läsa forskning och därigenom utveckla arbetssättet. Att skriva en utvecklingsartikel är en del i det arbetet.
Vad handlar artikeln om?
– Den handlar om hur elever i tre klasser i årskurs 9 upplever veckovisa läxförhör med skriftliga digitala avstämningar i matematik i stället för mer omfattande prov några gånger per termin. De veckovisa läxförhören görs digitalt via en hemsida och innehåller cirka tio uppgifter som eleven får direkt svar på. Artikeln bygger på elevenkäter under läsårets gång och slutligen efter ett läsår med de veckovisa läxförhören.
Vilka resultat har du sett?
– Att majoriteten av eleverna är nöjda, de räknar fler uppgifter och upplever att de lär sig mer. De veckovisa avstämningarna skapar också en struktur, eleverna känner att det blir tydligare vad de ska kunna. De som främst gynnas av de veckovisa läxförhören är elever som har svårt med matte. Fler killar än tjejer är positiva.
– Men även elever på A-nivå upplever att de lärde sig mer, ett resultat som faktiskt överraskade mig eftersom det här arbetssättet främst syftar till att snabbt fånga upp elever som behöver mer stöd. Jag hade hoppats att fler elever skulle uppleva mindre stress men enkäterna visar att stressnivån till och med ökade hos en del elever.
”De veckovisa avstämningarna skapar också en struktur, eleverna känner att det blir tydligare vad de ska kunna.”
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Överlag är resultaten positiva, vilket är ett kvitto på att veckovisa avstämningar gynnar merparten av eleverna och jag har fortsatt att arbetat på det här sättet. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att de här typen av avstämningar inte täcker in all slags matematik, exempelvis matematiska problemlösningar och matematik som innebär mer kommunikation. Viktigt att ha i åtanke är också att om övningarna är likadana hela tiden finns risken att eleverna endast lär sig att svara rätt utan att förstå.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Jag delar arbetsrum med flera matematiklärare och det har därför varit ganska lätt att i vardagen sprida mitt arbete. Flera av mina kollegor arbetar med liknande upplägg.
Helena Kvarnsell är lärare i matematik, NO och teknik i åk 7–9 och arbetar på Björknässkolan i Saltsjö-Boo.