Ökad delaktighet i förskolan med Goda förebilder
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
Genom metoden Goda förebilder stärktes barnens självkänsla och delaktighet. Det visar förskollärarna Elena Kors och Josephine Groth på förskolan Trollstugan i Årsta i sin utvecklingsartikel.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– När vi deltog i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola erbjöds vi också möjligheten att skriva en artikel. Vi såg det som en chans att utmana oss själva samtidigt som det var ett sätt att sprida våra erfarenheter och resultat.
Vad handlar artikeln om?
– Den beskriver ett utvecklingsprojekt inom vår förskola där vi under åren 2023 och 2024 arbetat med metoden Goda förebilder. Syftet var att utveckla barnens medvetenhet kring sina egna styrkor, ledarskapsförmågor och delaktighet. Artikeln beskriver dels metoden Goda förebilder, dels hur vi genom systematisk reflektion och modellering gemensamt har utvecklat ett arbetssätt baserat på metoden Goda förebilder.
Inledningsvis var barnen osäkra på vad ordet styrka betyder och innebär, men med tiden såg vi hur de blev alltmer medvetna om sina förmågor.
Vilka resultat har ni sett?
– Främst att barnens självkänsla och delaktighet har ökat markant. Inledningsvis var barnen osäkra på vad exempelvis ordet styrka betyder och innebär, men med tiden såg vi hur de blev alltmer medvetna om sina förmågor. Det har stärkt både deras förmåga att leda och samarbeta vilket har skapat en stark dynamisk barngrupp. Vi ser tydligt att både individ och grupp stärks när barn får möjlighet att utveckla sina styrkor.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Framför allt har det gett oss nya insikter om hur vi kan integrera hållbarhet i det vardagliga pedagogiska arbetet, vilket i sin tur leder till en trygg och inkluderande miljö.
Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?
– Vi fortsätter med att implementera metoden på fler avdelningar på förskolan. Vi planerar att föreläsa på en planeringsdag. Vi har också ambitionen att skriva en handbok i ämnet, ett projekt vi nu söker stipendium för.