Nyckeln finns hos Larssons
Artikel 1 2008: Nyckeln finns hos Larssons. Eller hur vuxna utvecklingsstörda kan lära sig läsa och skriva med hjälp av Wittingmetoden
Genom att allt större krav ställs på individen i dagens samhälle beträffande läs- och skrivförmåga får utvecklingsstörda allt svårare att hävda sig. Syftet med artikeln är att – med utgångspunkt från min egen dokumenterade erfarenhet av undervisning med Wittingmetoden – belysa och diskutera dess lämplighet för att lära vuxna utvecklingsstörda läsa och skriva. Genom att föra kontinuerliga dagboksanteckningar har vuxna utvecklingsstördas läroprocesser kunnat dokumenteras. Under 27 år har jag undervisat totalt 17 elever med Wittingmetoden. 14 av dessa fullföljde undervisningen och lyckades knäcka läskoden. De uppnådde sedan olika läsförmåga beroende på sina förutsättningar och undervisningens omfattning. Genomgående har som positiv bieffekt också elevernas självkänsla ökat. Wittingmetoden har visat sig lämplig för att lära vuxna utvecklingsstörda läsa och skriva tack vare att den är välstrukturerad och inte innehåller barnsliga bilder eller texter.
Louise Wramner är speciallärare i Stockholms stad och har undervisat på särskolans alla stadier. Hon är också läromedelsförfattare.
E-post: louise.wramner@spray.se