Nya perspektiv med brevväxling i svenskundervisningen
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
Fler nyanser och vidgade perspektiv. Det blev resultatet när eleverna fick skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en läst roman. Det visar Helena Åström, lärare på Kunskapsgymnasiet i Malmö, i sin utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet svenska.
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2024/12/bild-320x320.jpg)
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Det här projektet har jag gjort inom Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) och arbetat med i flera år. Det har varit otroligt spännande, och att skriva en utvecklingsartikel är ett sätt att sprida mina erfarenheter och resultat.
Vad handlar artikeln om?
– Den handlar om vad som händer när man låter gymnasieelever skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en roman, i det här fallet Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Projektet gjordes i sista årskursen på gymnasiet i kursen svenska 3. I syfte att öka elevernas förståelse och bredda deras tolkningar boken fick eleverna arbeta två och två med att skriva brev där de växelvis antog romanens två huvudkaraktärer. Artikeln bygger dels på inspelning av elevernas samtal under arbetet, dels på analys av de färdiga texterna.
Genom brevskrivandet såg jag att eleverna omprövade sina tolkningar av texten och därmed vidgade sina perspektiv.
Vilka resultat har du sett?
– Framför allt att eleverna omprövar sina tolkningar av texten och därmed vidgar sina perspektiv. I det andra brevet som eleverna skrev syntes tydligt att de hade satt sig in mer i respektive karaktärs situation, vilket ledde till mer nyanserade texter. Ett viktigt resultat är också att eleverna höll sig nära den ursprungliga texten, genom att exempelvis plocka upp uttryck eller symboler.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Som lärare i svenska försöker jag stoppa in så mycket skapande moment som möjligt i undervisningen. Jag märker tydligt att elevernas lärande stimuleras när de får använda fler uttryckssätt.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Planen är att jag under våren ska berätta om det för språklärarna här på skolan. Att skriva en artikel ser jag också som ett sätt att sprida mitt arbete.