Hoppa till sidinnehåll
Svenska

Nya perspektiv med brevväxling i svenskundervisningen

Publicerad: 13 januari
Uppdaterad: 14 januari
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Fler nyanser och vidgade perspektiv. Det blev resultatet när eleverna fick skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en läst roman. Det visar Helena Åström, lärare på Kunskapsgymnasiet i Malmö, i sin utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet svenska.

Helena Åström.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Det här projektet har jag gjort inom Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) och arbetat med i flera år. Det har varit otroligt spännande, och att skriva en utvecklingsartikel är ett sätt att sprida mina erfarenheter och resultat.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om vad som händer när man låter gymnasieelever skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en roman, i det här fallet Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Projektet gjordes i sista årskursen på gymnasiet i kursen svenska 3. I syfte att öka elevernas förståelse och bredda deras tolkningar boken fick eleverna arbeta två och två med att skriva brev där de växelvis antog romanens två huvudkaraktärer. Artikeln bygger dels på inspelning av elevernas samtal under arbetet, dels på analys av de färdiga texterna.

Genom brevskrivandet såg jag att eleverna omprövade sina tolkningar av texten och därmed vidgade sina perspektiv.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna omprövar sina tolkningar av texten och därmed vidgar sina perspektiv. I det andra brevet som eleverna skrev syntes tydligt att de hade satt sig in mer i respektive karaktärs situation, vilket ledde till mer nyanserade texter. Ett viktigt resultat är också att eleverna höll sig nära den ursprungliga texten, genom att exempelvis plocka upp uttryck eller symboler.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Som lärare i svenska försöker jag stoppa in så mycket skapande moment som möjligt i undervisningen. Jag märker tydligt att elevernas lärande stimuleras när de får använda fler uttryckssätt.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Planen är att jag under våren ska berätta om det för språklärarna här på skolan. Att skriva en artikel ser jag också som ett sätt att sprida mitt arbete.  

Dela via: 

Relaterade artiklar

Ämneskunskaper och språkkunskaper hänger nära samman

2024-11-05
En avhandling vid Göteborgs universitet belyser hur elever utvecklar både språkkunskaper och ämneskunskaper i skolämnen som svenska som andraspråk och fysik, i årskurs 9. För att de ska kunna förstå och uttrycka ämneskunskaper på ett nyanserat sätt behöver undervisningen anpassas, särskilt för elever som lär sig skolans ämnen på ett andraspråk.

Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter

2024-09-02
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier

AI-optimism, vigilance and biases: support and influence from AI in classroom discussions about social issues

2024-09-18
This study explores students’ use of generative AI in classroom discussions about controversial issues. A case study was designed around a two-lesson module developed and implemented by three socialstudies teachers in one upper secondary school in Sweden. (pdf)

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.