Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Naturvetenskapligt utforskande i förskolan

Publicerad:2016-02-22
Uppdaterad:2018-01-31
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2016: Titta, jag kan balansera! 

I denna text kommer jag att resonera kring hur barnen och vi som pedagoger blir påverkade av att arbeta utifrån ett konstruktionistiskt och transdisciplinärt perspektiv med pedagogisk dokumentation som arbetsredskap. Vi uppmuntrade barnen att använda inte bara tanken utan även sin kropp och alla sina sinnen i olika lärsituationer. Det resulterade i att projektet sträckte sig över flera kunskapsområden som naturvetenskap, rörelse, språk, matematik, skapande osv. Barnen visade genom sin önskan och lust till att lära och utforska naturvetenskapliga begrepp med tanken, sinnena och kroppen att det stämde överens med den kunskapssyn och det arbetssätt vi har samt vårt sätt att se på lärandet.

Ann-Sophie Petersen är förskollärare på Kristallens förskola i Nacka kommun. E-post: ann-sophie.petersen@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev