Musikämne mer än bara sång
Artikel nummer 4 2010: Musikundervisningen i skolan. Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt förbättrar elevernas resultat och upplevelse
Syftet med den här artikeln är att visa hur man kan planera och genomföra musikundervisningen, så att den tillmötesgår alla elevers individuella lärstil. Med hjälp av ett varierat arbetssätt där musiken ligger som grund, integreras även rytmik, dans, rörelselekar, improvisation, instrumentalism och drama. Elevernas individuella mål, ihop med mitt förhållningssätt som “vägvisare”, har fått styra lektioner, arbetsområden och uppvisningar.
Det här arbetssättet har visat att elevernas upplevelse och resultat i ämnet har förbättrats – eleverna har fått en bättre insikt i sitt lärande och i sitt skapande och också förstått att musikämnet är så mycket mer än att bara sjunga.
Birgitta Torstensson är utbildad grundskollärare sedan 19 år tillbaka. Hon har arbetat som klassföreståndare ett antal år innan hon vidareutbildade sig till musik/rytmiklärare. Hon arbetar idag på Solsidans- och Neglinge skola i Nacka Kommun.
E-post: birgitta.torstensson@nacka.se