Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Mer hållbart och likvärdigt efter utvecklingsprogram

Publicerad: Igår 08:00
Uppdaterad: 21 mars
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Ökad likvärdighet, samsyn och kollegialt lärande. Det är effekter av ett utvecklingsarbete om hållbarhet vid fyra förskolor, visar Yvonne Sjövik Axelsson i sin utvecklingsartikel. 

Yvonne Sjövik Axelsson.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Framför allt för att jag ville lyfta förskolans viktiga arbete och göra pedagogernas röster hörda. Att skriva en artikel var också en personlig utmaning där jag fick möjlighet att fördjupa det arbete som vårt deltagande i Ifous-programmet Hållbar förskola har inneburit. Hållbarhet, inte minst de frågor som handlar om social hållbarhet, är oerhört viktiga inom skola och förskola. Det kändes därför angeläget att ta reda på vad utvecklingsarbetet har gett såväl barn som pedagoger.

Vad handlar artikeln om?

– Det övergripande syftet med artikeln är att öka kunskapen om olika aspekter av utvecklingsarbete i förskolan. Artikeln bygger på enkätsvar från ett urval förskollärare vid de fyra förskolor där jag arbetade som rektor under förändringsarbetet. Pedagogerna har svarat på frågor om hur de uppfattade medverkan i Ifous-programmet och vad de tycker att det har lett till.

Under programmets tre år arbetade förskolepedagogerna tillsammans i tvärgrupper. Det har bidragit till en ökad likvärdighet mellan förskolorna,

Vilka resultat har du sett?

– Ett tydligt resultat är att medverkan i programmet både har fördjupat och breddat arbetet med och kunskaperna om hållbarhet i förskolan. Under programmets tre år träffades och arbetade pedagogerna från de fyra olika förskolorna tillsammans i tvärgrupper. Det är något som har bidragit till en ökad likvärdighet mellan förskolorna, menar pedagogerna. Tidigare arbetade varje förskola mer för sig, vilket innebar att frågor hanterades mer olika. Programmet har också medfört att pedagogerna fått en gemensam terminologi kring frågor som rör hållbarhet, vilket stärkt både det kollegiala lärandet och samsynen.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Något jag tar med mig är betydelsen av ett engagerat ledarskap i förändringsarbeten. Det räcker inte att säga, ”nu ska vi göra det här” och sedan fördela arbetsuppgifterna. Som ledare är man både tongivande och medpart och man behöver vara den som hela tiden försöker entusiasmera medarbetarna. Viktigt för ett lyckat förändringsarbete är också att det finns en stabil organisation. I vårt fall hade alla pedagoger god kännedom om verksamheten, de var trygga i sina yrkesroller, vilket innebar att de kunde fokusera på utvecklingsarbetet.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har bytt tjänst efter att programmet avslutades, men jag tar med mig lärdomarna in i mitt nya arbete. Jag är också trygg med att pedagogerna som deltog i utvecklingsarbetet driver frågorna vidare.