Marie Gladh skrev om tillfället då det vänder
Marie Gladh är specialpedagog och har skrivit en uppsats om vändpunkter i skolan.
Marie Gladh har intervjuat fem lärare och fyra elever som alla har varit med om vändpunkter eller vändpunktsliknande förändringar, antingen hos sig själva eller hos andra. Hennes studie ger en exempel på hur hur förändringar och vändpunkter kan åstadkommas i en pedagogisk verksamhet. Det mest framträdande i resultaten är att eleverna framhåller att de vill ha lärare som aldrig ger upp om dem.
– Alla vill lyckas med sina liv! Och därför är det så viktigt för elever att bemötas med ett hopp om att detta är möjligt, säger hon.
Varför ville du skriva om just vändpunkter?
– Att mitt ämnesval blev Vändpunkter har väl sitt upphov i mitt intresse för livsberättelser och för förändringar och förändringsprocesser överhuvudtaget, ett intresse som har både yrkesmässiga som privata utgångspunkter och som bottnar i en väldig nyfikenhet på människor och människors växande.
Skriver du på något nytt just nu?
– Inte för tillfället, men min tanke är att ”banta ned” uppsatsen så att den passar i Skolportens och Stockholms stads format för utvecklingsartiklar.
Vändpunkter – berättelser om förändring i en pedagogisk verksamhet