Hoppa till sidinnehåll

Litteraturläsning som didaktisk utmaning

Publicerad:2010-11-01
Uppdaterad:2012-09-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Under tre terminer, våren 2008 till och med våren 2009, fick en grupp gymnasielärare på S:t Petri skola i Malmö möjlighet att delta i en forskningscirkel med inriktning mot svenskämnets litteraturundervisning. Forskningscirkeln blev en möjlighet att få tid att reflektera över undervisningen och att genom forskning och didaktiska diskussioner utmana våra tankar och erfarenheter.

På den första forskningsträffen ställdes frågan: Varför ska eleverna över huvudtaget läsa skönlitteratur? Frågan ställdes i provocerande syfte. Den utmanade lärarnas förgivettaganden och inbjöd till reflektion över hur vi läser och samtalar om skönlitteratur på ett för eleverna meningsfullt sätt.

Litteraturläsning som didaktisk utmaning

Rapport från en forskningscirkel i Malmö stad


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev