Hoppa till sidinnehåll
Svenska

Lekfullt om punktens betydelse gav goda resultat 

Publicerad: 18 mars
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

En lekfull undervisning med punkten i centrum ledde till att eleverna i årskurs 1 nådde kraven för de nationella proven i svenska i årskurs 3 i området om interpunktion. Det visar lärarna Moa Ahrnbom, Veronica Johansson och Marie Nylén-Petersen på Hedvig Eleonora skola i Stockholms stad i sin utvecklingsartikel. 

Veronica Johansson, Marie Nylén-Petersen och Moa Ahrnbom.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel? 

– Framför allt för att vi vill dela med oss av våra erfarenheter och de resultat vi sett av projektet. Dessutom är ämnet viktigt eftersom det område som elever presterar sämst på i de nationella proven i årskurs 3, 6 och 9 är just stavning och interpunktion.  

Vad handlar artikeln om? 

– Den beskriver ett projekt i årskurs 1 som handlar om att säkerställa elevernas kunskaper om punktens funktion och betydelse samt hur en mening börjar med en versal. Upprinnelsen till projektet var en så kallad ”public lesson” i en årskurs 9 i en annan skola. Under den aktuella lektionen påminde läraren om stor bokstav och punkt, något som elever ska kunna i slutet av årskurs 3. Som låg-och mellanstadielärare insåg vi att detta var något vi behöver fokusera mer på i vår egen undervisning.  Projektet var inspirerat av en Learning study där vi i cykler undersökte vad eleverna kunde och inte kunde och därefter utformade undervisningen. Arbetet pågick i ett halvår.  

En framgångsfaktor har varit att vi vågat stanna kvar och arbeta länge och ihärdigt med just interpunktion.

Vilka resultat har ni sett? 

– Väldigt goda resultat, i slutet av årskurs 1 hade i stort sett samtliga elever i klassen uppnått kraven för de nationella proven om interpunktion i svenska för årskurs 3.  En framgångsfaktor har varit att vi vågat stanna kvar och arbeta länge och ihärdigt med just interpunktion. Viktigt har också varit att göra det hela roligt och lustfyllt för eleverna. Vi jobbade mycket med lek och rörelse, exempelvis med ”hoppa punkter”, där läraren läste högt och barnen fick hoppa där de trodde att det skulle vara punkt i texten. En av oss lärare iklädde sig också rollen som ”Fröken Punkt”, och när hon dök upp med ett diadem med punkt på huvudet, då visste barnen vad undervisningen skulle handla om. 

Hur har ert arbete förändrats av projektet? 

– Projektet har inneburit att vi i ännu högre utsträckning och i ett tidigt skede försöker ta reda på vad barnen behöver öva på och sedan utforma och fokusera undervisningen på det.  

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats? 

– Under projektets gång har vi gjort mindre presentationer på skolan av vårt arbete. I vårt arbete designade vi undervisningen i cykler med förtest, analys och eftertest och på vår skola arbetar vi på samma sätt idag.