Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Lek som pedagogisk strategi

Publicerad: 2011-03-01
Uppdaterad: 2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2011: En förskoleklass för barn med autism. Om struktur och lärande lek.

Lotta Lindström (till vänster) och Karin Gustafsson har skrivit en artikel om deras arbete med att bygga upp en förskoleklass för barn med autism där leken får ta plats.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Det var vår rektor som uppmuntrade oss att dokumentera vårt arbete. Vi startade upp gruppen 2008 och det är först nu, när klassen har funnits i tre år, som vi kände oss mogna att skriva den här artikeln.

Vad handlar artikeln om?

– Om uppbyggnaden av en förskoleklass med barn inom autismspektrum. Vi tar upp de olika delar som vi har fokuserat och byggt arbetet på, bland annat har leken haft stor betydelse. Eftersom barnen har begränsningar i delar av sin utveckling och sin sociala kommunikation behövde vi tänka på ett annat sätt.

Vad har ni sett för resultat?

– Att leken har stor betydelse i alla de delar som barnen har begränsningar i. Vi har sett att de barn som idag är 9 år har gjort väldiga vinster i och med att vi har hållit fast vid att arbeta via leken. I dag är de arbetsinriktade och fokuserade och har en ökad social kommunikation med varandra, mer än vad barn med de här svårigheterna vanligtvis har.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi startade upp en ny förskoleklass i augusti 2011. Våra kunskaper och erfarenheter gör att vi är mer medvetna om barnens behov och uttryck. Det är nya barn och vi gör andra anpassningar även om grunden är den samma.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi ser att den här artikeln gör det tydligare för våra kollegor och för barnens föräldrar att få en bättre uppfattning om hur vi arbetar. Det är positivt.

 

Läs hela artikeln i vår serie Undervisning & Lärande här

Författare: Lotta Lindström och Karin Gustafsson, Sickla skola

Text: Åsa Larsson 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk