Ledarskapets dynamik i skolan
Artikel nr 2 2012: Ledarskapsforskning – gamla sanningar och nya ambitioner. Noteringar om evidens- och praxisorienterat ledarskap
Syftet med den här artikeln är att diskutera vad ledarskapsforskningen visat och vilka slutsatser man kan dra. Utgångspunkten är forskningsöversikter och här diskuteras evidensbasering, effektivitet, metodproblem och metodval, ledarskap i komplexa organisationer, praxisorienterad ledarskapsforskning och relationen mellan ledarskap och lärande. Artikeln avslutas bland annat med en reflektion om skolans vetenskapliga grund.
Professor Glenn Hultman
Linköpings universitet
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL)
E-post: glenn.hultman@liu.se
Didaktik
Yrkesorganisationer
Vuxenutbildning
Utvecklingsartikel
Universitet och högskola
Samarbete, arbetslag
Mentor
Lärarutbildning
Lärarprofessionen
Ledarskap
Kognition/Minne
Gymnasieskola
Grundskola 7-9
Grundskola 1-6
FoU utvecklingskällor

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck.
Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 