”Läsförståelse är nyckeln till alla andra ämnen”
Artikel nr 19 2015: Ger metodiskt arbete med lässtrategier resultat? Om läsning på Myrsjöskolan
Genom systematiskt arbete med lässtrategier ökade antalet godkända elever från 40 till 100 procent på ett halvår. Högstadieläraren Helena Eklund på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om sitt läsprojekt i årskurs 7.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Jag är lärare på högstadiet i svenska, engelska, tyska, NO och SO och har alltid varit intresserad av läsförståelse och läsning. I Lgr-11 tas ju lässtrategier upp som ett centralt innehåll i svenskämnet men för oss som gått lärarutbildningen tidigare är det här inga självklara kunskaper.
– Idén om en utvecklingsartikel föddes i samband med en läsdiagnos, vilket vi alltid gör, i en klass 7 där endast 40 procent fick godkänt, trots att många hade mycket höga betyg i årskurs 6. Jag bestämde mig då för att starta ett projekt kring lässtrategier.
Vad handlar artikeln om?
– Om ett lässtrategiprojekt i årskurs 7, där jag under fem månader lärde eleverna två olika lässtrategier som beskrivs i Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse”. Den ena kallas för THIEVES* och går ut på att hämta in så mycket information som möjligt om innehållet innan man börjar läsa. Exempelvis genom titel, bilder och rubriker. Den här strategin användes i NO och SO.
– Den andra strategin handlar om att använda metoder som man har sett att goda läsare använder och konkretisera dessa med hjälp av olika figurer som exempelvis spågumman och detektiven. Figurerna hjälper till att förstå texten genom att bland annat ställa frågor på olika sätt och plan. Därigenom skapas en väg till innehåll, undertext och möjligheten att relatera texten till sig själv. Den här strategin lärde jag ut i svenska, engelska och i viss mån tyska.
Vilka resultat har du sett?
– Konkret att samtliga elever efter ett halvår klarade testet i läsförståelse. Men framför allt att flertalet elever fick en insikt i att läsförståelse även var nyckeln till alla andra ämnen. Flertalet elever insåg därmed poängen att läsa regelbundet hemma, vilket många också gör nu. Flera elever, även de som inte har så stort läsintresse, tar numera på eget initiativ upp läsning som eget mål.
– Jag har förstås fortfarande elever som tycker det är jobbigt och tråkigt att läsa, men de kan ta till sig en text och förstå den.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– I dag arbetar jag alltid med de här strategierna, i alla klasser och ämnen. Det är ett självklart verktyg.
Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?
– Jag har presenterat mitt projekt på en studiedag. På min skola har vi länge arbetat medvetet kring lässtrategier och mina kollegor använder sig också av dem. Jag hoppas att ämnet ingår i lärarutbildningen numera, men för oss som utbildade oss till lärare för längre sedan är det här nya kunskaper. Jag hoppas att mitt projekt ska bidra till att öka medvetenheten om lässtrategifrågor.
Helena Eklund är lärare i svenska, engelska och tyska i åk 6-9 och arbetar på Myrsjöskolan iNacka.
E-post: helena.eklund@nacka.se
*THIEVES är en engelsk akronym som står för:
– Title – titel
– Heading – rubrik
– Introduction – introduktion, inledning
– Everything I know – allt jag redan kan om ämnet
– Visuals – bilder, diagram, tabeller
– End of chapter material – sammanfattning, frågor som finns i slutet av kapitlet
– So what? – Vad vill författaren säga med det här?
Källa: Undervisning & Lärande nr 19 2015