Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Lärande lärare: Kollegialt kunskapande om läskompetens

Publicerad:2016-05-17
Uppdaterad:2016-05-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 10 2016: Lärande lärare: Kollegialt kunskapande om läskompetens

Artikeln beskriver en lärcykel i förbättrad läsundervisning bland ämneslärare i svenska på gymnasiet. Lärcykeln bygger på Helen Timperleys modell för kollegialt lärande. Modellen går ut på att lärarna själva identifierar och samarbetar kring pedagogiska utvecklingsområden i undervisningen, lär sig specifika metoder för att förbättra elevernas resultat via aktuell forskning, testar i undervisningen och slutligen utvärderar utfallet. Artikeln redogör för lärarlagets arbete med en läsundervisning för äldre elever som förbättrar läsförståelsen av sakprosatexter, byggd på Astrid Roes forskning om läsdidaktik. Undervisningsmetoden bygger på att få eleverna att använda lässtrategier. Resultatet visar en ökad medvetenhet om lässtrategier som metod för förbättrad läsförståelse bland eleverna och början till ett användande av metaspråk
som redskap i undervisningen.

Anders Ekbäck arbetade som lärare i svenska (och tyska) på Rytmus musikergymnasium, Nacka under 2014/15

Pia Kangas, är lärare i historia och svenska på Rytmus musikergymnasium i Stockholm. E-post: pia.kangas@rytmus.se

Lisa Ljung Strömberg är lärare i svenska och journalistik på Rytmus musikergymnasium i Nacka. E-post: lisa.ljunghstromberg@rytmus.se

Anna Siegård är lärare i svenska, (historia och filosofi) på Rytmus musikergymnasium i Nacka. E-post: anna.siegard@rytmus.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev