Kamrathandledning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers kunskapsutveckling
Artikel nummer 3 2016: Kamrathandledning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers kunskapsutveckling
Elevernas kunskapsutveckling har haft hög prioritet i detta projekt. Vi har utarbetat ett kompletterande arbetsverktyg för elever som ska få dem att förbättra sin individuella kunskapsutveckling. Projektet bygger på handledning elever emellan. Redskapet ska få elever att nå längre i sin kunskapsutveckling genom att reflektera över och utvärdera sin egen och sina kamraters arbetsinsatser i skolarbetet. Utvärderings- och reflektionsarbetet har skett såväl enskilt som i par. Vi upplevde att våra elever visade att större engagemang för sitt skolarbete och att de fördjupade sina kunskaper.
Camilla Björkman är förstelärare i Nacka kommun och är utbildad 4-9 grundskollärare i Ma och NO/Tk. Hon arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
E-post: camilla.bjorkman@nacka.se
Mia Hasselblad är förstelärare i Nacka kommun och är utbildad 4-9 grundskollärare i SO. Hon arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
E-post: mia.hasselblad@nacka.se