Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

IUP

Publicerad:2009-08-09
Uppdaterad:2012-11-13
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 8 2009: IUP. En modell för att engagera elever, lärare och föräldrar i kunskapsutvecklingen

Syftet med denna rapport är att visa att man med en modell för utvecklingssamtal kan få eleverna att erhålla bättre insikt kring sitt eget lärande, känna större engagemang i skolarbetet och koppla egna insatser till bedömningar och resultat. Rapportens underlag samlades in via dokument från Skolverket, egna erfarenheter och en enkätundersökning.

Slutsatserna av detta arbete tyder på att förarbetet och samtalet fungerar bra, medan efterarbetet och uppföljningen behöver förbättras. Rapporten avslutas med några förslag på hur man kan arbeta framåtsyftande för att eleverna ska känna att efterarbetet och uppföljningen av den individuella utvecklingsplanen uppnår det syfte som Skolverket avser.

Monica Widing undervisar i matematik/NO och teknik på Myrsjöskolan i Nacka.

E-post: monica.widing@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev