Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Intervjuprojekt skapar motivation och integration

Publicerad:2019-05-28
Uppdaterad:2019-10-01
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Utveckla skolan nummer 8/2019: Möten som skapar motivation och integration

Veronica Wirström och Linda Uddenfeldt är lärare på Nacka gymnasium.

Ökad inre motivation men också integration på skolan. Det är resultatet av ett årligt återkommande intervjuprojekt med elever på naturvetenskapliga programmet och språkintroduktion på Nacka gymnasium, visar lärarna Linda Uddenfeldt och Veronica Wirström.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– För att vi vill sprida våra erfarenheter och inspirera andra. Vårt projekt visar att man med ganska enkla medel kan nå stora positiva effekter.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett årligt samarbetsprojekt mellan eleverna i första året på Naturvetenskapliga programmet inriktning samhälle och språkintroduktionsklassen på Nacka gymnasium.

– Vi startade för några år sedan utifrån en önskan att locka fram elevernas inre motivation. Många av våra elever är väldigt ambitiösa och drivna av yttre motivationsfaktorer, främst betyg. Vår intention var att få eleverna att hitta något som engagerade dem på ett djupare plan där betyget inte var lika mycket i fokus.

– Det andra syftet med projektet var att minska segregationen i skolan. Nacka gymnasium är en stor skola med cirka 2000 elever och vi såg ett behov av att skapa möjligheter för elever från olika klasser att mötas.

– Rent konkret går projektet ut på att eleverna från de båda klasserna träffas under en halv dag och intervjuar varandra. Därefter skriver eleverna ett personporträtt/reportage om den de intervjuat. Vi försöker oftast få till en träff när texterna är färdiga, men lyckas inte alla år.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt att eleverna blir motiverade och berörda på ett djupare plan. Intervjudagen är intensiv men lättsam, här väcks ofta frågor kring kultur och politik som eleverna med gemensamma krafter löser tillsammans. Stundom uppstår språkförbistringar, men också här hjälps eleverna åt. Vid skrivarbetet är eleverna mycket måna om att göra sin intervjuperson ”rättvisa.”

”Ett tydligt resultat är att våra elever sällan frågar vad som krävs för att få högt betyg, vilket vittnar om att projektet lockar fram andra drivkrafter.”

– Ett tydligt resultat är att våra elever sällan frågar vad som krävs för att få högt betyg, vilket vittnar om att projektet lockar fram andra drivkrafter. Istället ser vi ett ökat intresse för omvärldsfrågor där eleverna söker kunskap om ämnen som aktualiserats under projektet.

– I det lilla så främjar projektet integrationen på skolan. Något år arrangerade eleverna på Naturprogrammet en improviserad ”midsommarafton” för språkintroduktionseleverna. Ibland ser vi dem fika tillsammans i kafeterian.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har båda blivit varse om hur betydelsefull den inre motivationen är för lärandet. Projektet har medfört att vi arbetar mer medvetet med berättelser som berör, just i syfte att skapa ett djupare engagemang.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi försöker sprida våra erfarenheter så gott det går. Roligt är att ett annat arbetslag på skolan har börjat arbeta på ett liknande sätt.

Linda Uddenfeldt är gymnasielärare i psykologi och samhällskunskap på Nacka gymnasium.
E-post: linda.uddenfeldt@nacka.se


Veronica Wirström är gymnasielärare i svenska, filosofi och religion på Nacka gymnasium.
E-post: veronica.wirstrom@nacka.se

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev