Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet
Artikel nummer 4 2016: Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet
Den här artikeln beskriver ett projekt i svenska, ”Internet i ljus och mörker”, där eleverna har fått arbeta med integritet, rättigheter och skyldigheter på internet. Projektet genomfördes i åk 7 och 8 i åtta klasser under fem månader. Vi utgick från aktuell forskning och handledning från Statens Medieråd, en IT-rapport från BRIS, aktuella artiklar och skönlitteratur kopplat till ämnet. Kreativ undervisning och elevinflytande var en viktig del av projektet. Eleverna tog reda på vilken deras roll är på internet och deras rättigheter och skyldigheter. Tillsammans undersökte vi internets mörka och ljusa sidor. Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan som är intresserade av att arbeta förebyggande med integritet på internet.
Else-Marie Lagerlöf är lärare i svenska och tyska i åk 4-9.
Epost:else-marie.lagerlof@edu.danderyd.se
Karin Chalias är lärare i svenska och spanska i åk 4-9.
Epost: karin.chalias@nacka.se