Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Internationellt språkutbyte

Publicerad:2008-04-09
Uppdaterad:2018-08-15
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 4 2008: Internationellt språkutbyte. Hur kontinuerliga kontakter med en partnerskola kan skapa intresse och motivation samt utveckla och främja ungdomars språkförmåga i spanska och engelska

Syftet med artikeln: Att via intervjuer och skriftlig utvärdering ta reda på om följande hypotes stämmer. Om eleverna tidigt får möjlighet att tala spanska med spanjorer, kan detta ge mersmak, förbättra deras resultat? Skapar kontinuerliga kontakter med en partnerskola förtroende för att utbyten skall fortsätta?

Upplägget är lika enkelt som genialt: man byter hem, kamrater, familjer, städer, kunskaper med varandra. Man kommunicerar om företeelser som ligger nära alla inblandade.

Det viktigaste resultatet är att alla, även lärare och elever som inte deltar direkt, vinner med denna metod, ekonomiskt, socialt, kulturellt, rent akademiskt och i självtillfredsställelse och mognad. Förståelsen mellan två kulturer ökar.

Anna R Lorentzon är gymnasielärare i engelska och spanska, tidigare även franska, på Nacka Gymnasium. Hon är ämnesansvarig för spanskämnet, det största språket efter engelskan på Nacka Gymnasium och har genomfört utbyten med Grande Covián i Zaragoza sedan 1994.

E-post: anna.r.lorentzon@outlook.com

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev