Internationellt språkutbyte
Artikel 4 2008: Internationellt språkutbyte. Hur kontinuerliga kontakter med en partnerskola kan skapa intresse och motivation samt utveckla och främja ungdomars språkförmåga i spanska och engelska
Syftet med artikeln: Att via intervjuer och skriftlig utvärdering ta reda på om följande hypotes stämmer. Om eleverna tidigt får möjlighet att tala spanska med spanjorer, kan detta ge mersmak, förbättra deras resultat? Skapar kontinuerliga kontakter med en partnerskola förtroende för att utbyten skall fortsätta?
Upplägget är lika enkelt som genialt: man byter hem, kamrater, familjer, städer, kunskaper med varandra. Man kommunicerar om företeelser som ligger nära alla inblandade.
Det viktigaste resultatet är att alla, även lärare och elever som inte deltar direkt, vinner med denna metod, ekonomiskt, socialt, kulturellt, rent akademiskt och i självtillfredsställelse och mognad. Förståelsen mellan två kulturer ökar.
Anna R Lorentzon är gymnasielärare i engelska och spanska, tidigare även franska, på Nacka Gymnasium. Hon är ämnesansvarig för spanskämnet, det största språket efter engelskan på Nacka Gymnasium och har genomfört utbyten med Grande Covián i Zaragoza sedan 1994.
E-post: anna.r.lorentzon@outlook.com