Interkulturell matematik
Vårterminen 2008 startade vår forskarcirkel mycket trevande. Vi lärare hade mycket dimmiga begrepp om vad arbetet skulle innebära och vad det skulle mynna ut i. Tre av oss kom så småningom fram till att våra frågor var ganska lika. Vi ville formulera frågeställningar kring ett avgränsat område som hade med vår undervisning att göra och sammanfattade våra första funderingar som två breda frågor:
- Hur lär sig elever matematik och hur använder de språket för att uttrycka sig om matematik?
- Hur lär sig elever tillsammans i en mångkulturell lärandemiljö?
Rapport från en forskningscirkel i Malmö stad
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Högläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka Fsk