Interaktiva skrivtavlor och aktiva lärare
Artikel nr 1 2010: Interaktiva skrivtavlor och aktiva lärare. Problem och möjligheter
Under 2008 utrustades 33 klassrum på Carlssons skola med digital utrustning. Avsikten var att stimulera nytänkande inom pedagogiken bland den undervisande personalen och att utmana och vägleda eleverna med nya pedagogiska grepp. Under läsåret 2008-2009 genomfördes en forskningscirkel på Carlssons skola. Syftet med undersökningen var att dokumentera och synliggöra processen bakom införandet av digitala klassrum. Dessutom ville forskningscirkeln synliggöra problem och fördelar som lärare och elever upplevt. Enkäter och intervjuer genomfördes. Resultaten pekar på att användningsområdena för skrivtavlan är lika oavsett stadium och ämne. Det tydligaste problem vi har hittat är att tekniken inte alltid fungerat som önskat.
Namn: Cecilia Christiansen är gymnasielärare i ma/no.
E-post: cecilia.christiansen@carlssonsskola.se
Pia Lindberg är rektor på Carlssons skola.
Epost: pia.lindberg@carlssonsskola.se
Andreas Nordling är multimedialärare och IT-pedagog.
E-post:andreas.nordling@carlssonsskola.se
Tobias Oliveras är 4-9 lärare i sv/eng.
Epost: tobias.oliveras@carlssonsskola.se
Guido Pillola är 4-9 lärare i so.
E-post:guido.pillola@carlssonsskola.se